Robotisering har de siste årene tatt norske virksomheter med storm. Om du vil lære mer om hvordan disse robotene arbeider anbefaler vi deg å lese blogginnlegget “Hva er egentlig robotisering?” først.
1. En medarbeider som arbeider døgnet rundt
En robot forholder seg ikke tid arbeidstimer, ferier eller barn som må hentes i barnehagen.
Når du har tatt i bruk robotisering får du en kollega som jobber døgnet rundt, så lenge programvaren den arbeider i er tilgjengelig. Den arbeider (bokstavelig talt) i et umenneskelig tempo, for den vil analysere skjemaer som for eksempel reiseregninger, kjørebøker, og nyansettelser 365 dager i året. Det var praktisk for NTNU som tok i bruk Vismas robot Bot-Anna i 2018.
Det er likevel viktig å poengtere at disse robotene ikke er smarte, og er på ingen måte en kollega du vil ha med deg på julebordet. Det eneste de kan, og er gode på, er å utføre de arbeidsoppgavene de er programmert til.
2. Verdifull data
Siden robotene ikke er intelligente kan den ikke gjøre vurderinger og utøve skjønn i tilfeller som krever det. Om roboten kommer over noen feil eller mangler, i for eksempel en reiseregning, så rapporterer den tilbake til personen som fylte ut skjemaet med en god tilbakemelding. Slik kan vedkommende rette opp i skjemaet selv.
Dette blir fort data og statistikk som virksomheten ikke har hatt noen oversikt over tidligere. Med slik data kan man se hvor mange feil som oppstår og gi tilstrekkelig opplæring der det trengs. Slik kan virksomheten redusere unødvendig tidsbruk og retting av utfylte skjemaer.
3. Mer givende arbeidsoppgaver
Siden robotiseringen tar seg av de tidkrevende og manuelle oppgavene, frigir den tid til dem som utførte arbeidsoppgaven tidligere. Med robotisering kan de fokusere på mer kompliserte arbeidsoppgaver som trenger menneskelig intelligens. De kan også fokusere på oppgaver som er knyttet direkte til kjernevirksomheten.
4. Spar penger ved å fjerne toppene av de hektiske periodene
Som nevnt tidligere tar ikke robotene, som Vismas Bot-Anna, ferie eller trenger fri. Robotene arbeider så lenge programvaren de jobber i er tilgjengelig. Det gjør at de avlaster kollegaene sine, og det merkes spesielt i perioder som før var veldig hektiske. Med en jevn arbeidsflyt fjerner man mange av toppene.
Med andre ord betyr det at virksomheten ikke lengre må hyre inn ekstra personale for å håndtere alt arbeidet som kom i hektiske perioder. Det fører også til at ansatte ikke må arbeide utover normal arbeidstid for å bli à jour med arbeidet.
5. Et konkurransefortrinn
Med robotisering kan du kutte kostnader og ressurser. Det gjør at flere ansatte kan fokusere på kjernevirksomheten, og ikke bruke unødvendig tid på tidkrevende administrative oppgaver. Dette er et konkurransefortrinn.