Først av alt, hva er PIM?
Product Information Management (PIM), eller produktdatahåndtering i norsk språkdrakt, er den sentrale styringen av all informasjon om produktene dine. Den tar i mot fra flere kilder, slik som eksterne leverandører, og deler den videre med nettbutikken, markedsplasser, ERP-systemer, annonseplattformer, kataloger og fysiske butikker, bare for å nevne noen.
Vi får hele tiden nye kanaler å forholde oss og til. Vi er avhengig av god sentral styring og foredling av katalogen vår for å effektivt distribuere riktig informasjon til rett sted. Noen tror det å legge til et ekstra felt eller to til ERP-systemet er nok for fylle rollen til en dedikert PIM. Vår erfaring er at det aldri er tilfellet.
Vil du lære mer om PIM, har vi også en mer utfyllende introduksjon her på bloggen.
1. Alt blir lettere
PIM-systemer er designet for å gjøre prosessen med å administrere produktinformasjon enklere. Organisasjoner kan forenkle flytting til ny plattform ved å importere og samle produktdata fra sitt eksisterende system. I PIM-en kan de ordne, berike og kvalitetssjekke dataene, før den eksporteres til ny plattform. Få netthandelsplattformer håndterer arbeid med rå produktdata godt. Det er ofte knotete og tidkrevende, med stor sjanse for at noe går skeis i prosessen. Et dedikert PIM-system forenkler dette.
En metode vi bruker er å gjøre PIM-en til det sentrale punktet for å administrere produkter tidlig, og levere data videre til både eksisterende og ny plattform parallelt. Da kan du fortsatt holde katalogen oppdatert, og når du skal sjøsette den nye løsningen, har du allerede tilgang til nøyaktig og omfattende produktinformasjon. Samtidig har du allerede implementert en ny, optimalisert arbeidsflyt. Denne distribusjonen reduserer risikoen betydelig i overgangen til ny plattform.
2. Gaffateipen kan droppes
Du ønsker ikke hull i produktdataen, eller verre: unøyaktig eller inkonsekvent informasjon. For å oppnå høy kvalitet er du avhengig av å berike dataen. Bedrifter uten PIM ender alltid opp med …
Artikkelen ble skrevet av Visma Digital Commerce, som nå er blitt twoday. Hele saken finner du på den nye bloggen deres.