Gå til hovedsiden

De 5 største trendene innen cloud computing for 2021

Året 2020 har gjort at vi er blitt svært opptatt av hvordan vi kan tilpasse oss og overleve i en verden som er i konstant endring. Derfor er ingen trend er mer relevant enn; Cloud Computing. Her er de 5 største trendene innenfor cloud computing i 2021.

største trendene innen cloud computing for 2021
største trendene innen cloud computing for 2021

Året 2020 har gjort at vi har måttet endre de fleste prediksjonene for 2021. Trender som kunstig intelligens (AI) og Internet of things (IoT) vil fremdeles påvirke hvordan vi lever livene våre i årene som kommer. Det vi imidlertid er mest opptatt av nå er hvordan vi kan tilpasse oss og overleve i en verden som er i konstant endring.

Derfor er ingen trend er mer relevant enn; Cloud Computing. Cloud er ryggraden i det datadrevne, app-baserte teknologiske økosystemet som har vært viktig for å hjelpe oss med å håndtere Covid-19 og den endrede hverdagen vi nå lever i. Alt fra sporing av hvem vi har vært i kontakt med, til levering av varer på døra, remote medisinering og hjemmekontor, har blitt revolusjonert av skytjenester.

Gjennom 2021 kan vi forvente å se at hastigheten på denne endringen vil akselerere ytterligere ettersom flere og flere virksomheter nå går for skyløsninger og data sendt fra skyen ut til brukerne, blir mer integrert i vårt daglige liv. 

Ifølge Forbes er dette noen av måtene vi kan se dette utarte seg på, i løpet av 2021:

1. Multi-cloud-tilnærminger vil føre til at barrierer mellom skyleverandører brytes ned

De store offentlige skyleverandørene, som Amazon, Microsoft, Google, har en oppfatning av at de hver for seg kan tilby alt kunden trenger. Og hvorfor ikke tenke sånn? Deres forretningsmodell har involvert å markedsføre plattformene sine som one-stop-shops, som dekker alle organisasjonens sky-, data- og beregningskrav. I praksis vender imidlertid industrien seg i økende grad til hybrid- eller multi-cloud-miljøer, med krav til infrastruktur som skal distribueres på flere modeller.

Dette betyr at brukerne har et økende krav til de store skyleverandørene om å bygge broer mellom plattformene sine, noe som er i strid med forretningsmodellene deres. De er alle avhengige av egen evne til å selge høyere skykapasitet, samt tilleggstjenester etterhvert som kundene deres skalerer.

En tilnærming som legger til rette for mer samarbeid gjør det ikke bare mulig for kundene å dra større fordel av den raskt voksende multi-sky-trenden. Det vil også være til fordel for virksomheter som trenger å dele data og få tilgang til partnere i forsyningskjeden, som alle arbeider på forskjellige applikasjoner og datastandarder. 

Multi cloud er også et område hvor vi sannsynligvis vil se økende innovasjonsnivå fra start-ups, med tjenester som forenkler prosessen med å operere mellom forskjellige offentlige skyplattformer.

Guide: Anskaffelse av datavarehus i skyen

Denne guiden ser på alternativene for datavarehus i skyen, og hjelper deg å forstå viktige faktorer du bør vurdere for å velge riktig teknologi.

Last ned guiden her

2. Hybride og lokale skyløsninger vokser i popularitet

Å velge mellom et offentlig, privat eller hybrid skymiljø har vist seg å være utfordrende for mange organisasjoner. Alle alternativene gir fordeler og ulemper når det gjelder fleksibilitet, ytelse, sikkerhet og compliance. Men etter hvert som økosystemene i skyen har modnet, har mange funnet ut at det ikke finnes en magisk løsning som passer for alle. Hybrid- eller multi-cloud-miljøer, der brukerne velger de elementene i tjenesteleverandørenes tilbud som passer deres behov, har vokst i popularitet. Dette har ført til en situasjon der skyleverandørene har begynt å revurdere leveransemodellene sine.

Amazon og Google, for eksempel, har tradisjonelt vært markedsledere med salg av på sine offentlige skyplattformer, mens Microsoft og IBM har vært mer fleksible ved å gjøre det mulig for brukere å distribuere skyverktøy og teknologier på tvers av deres eksisterende, lokale nettverk. Nå ser det ut til at disse leverandørene har våknet til et behov for forskjellige plattformer og tilnærminger innen organisasjoner. Kanskje ved å bruke offentlig sky for å levere innholdsleveranse mens de lagrer og behandler kundedata og annen kontrollert informasjon via private eller lokale løsninger. 

I 2021 vil det også være en økende etterspørsel etter kun skylagring – rå lagring og datakraft der bedrifter bare kan «løfte og flytte» sine eksisterende systemer til skyen uten å måtte tilpasse dem til å kjøre på forhåndsinstallerte programvarer eller tjenester. Behovet for å konsolidere disse brukerkravene vil være en pådriver for retningen i hvordan skytjenester vil utvikle seg gjennom 2021.

3. AI vil forbedre effektiviteten og hastigheten til cloud computing

AI en nøkkelfaktor på flere måter når vi snakker om at teknologien vil tilpasse seg våre behov gjennom 2021. “Cloud-as-a-service” plattformer gjør det mulig for brukere på omtrent hvilket som helst budsjett og ferdighetsnivå, å få tilgang til gode maskinlæringsfunksjoner. Slik som verktøy for bildegjenkjenning, språkbehandling og anbefalinger. Cloud vil fortsette å legge til rette for at disse revolusjonerende verktøyene blir mer utbredt i bedrifter av alle størrelser og på alle felt, noe som fører til økt produktivitet og effektivitet.

Autonome kjøretøy, smart infrastruktur i byer og planlegging av pandemirespons, er alle forskningsfelter der effekten av smartere algoritmer som leveres gjennom skytjenester, vil bli bedre kjent i markedet i 2021. 

Maskinlæring spiller også en stor rolle i logistikkprosesser som holder datasentre for sky i gang. Kjølesystemer, maskinvarenettverk og strømforbruk i disse delikate og dyre miljøene kan alle overvåkes og administreres av AI-algoritmer for å optimalisere driftseffektiviteten og minimere negativ innvirkning på miljøet. Forskning og utvikling på dette feltet vil sannsynligvis fortsette å føre til nye gjennombrudd innen datasenterets hastighet og effektivitet.

4. Spill vil i stadig større grad leveres fra skyen, akkurat som musikk og filmer

Amazon kom nylig inn i rekkene av tech-giganter og nystartede selskaper som tilbyr sin egen plattform for nettspill. Akkurat som med musikk- og videostreaming, lover “cloud gamling” å revolusjonere måten vi bruker underholdningsmedier på i dag. Det ved å tilby øyeblikkelig tilgang til store biblioteker med spill som kan spilles på månedlige abonnementer. I løpet av 2020 ble nye spilltjenester lansert av Google, Microsoft og Nvidia, mens Sonys har vært tilgjengelig i flere år allerede. Selv om nye Xbox- og Playstation-konsoller utvikles og koster rundt  500 dollar i dag, spår bransjeeksperter at dagene da vi måtte bruke hundrevis av kroner på ny hardware hvert par år for å holde oss oppdatert på spillfronten, kan nærme seg slutten, takket være en ny tidsalder for cloud gaming.

5. Flere av oss vil jobbe på Virtual Cloud Desktops

Dette handler om hvordan hele miljøet på arbeidsstasjonen vår leveres som en administrert skytjeneste til den bærbare eller stasjonære skjermen vi jobber på. Dette betyr at organisasjoner kan dra nytte av timebaserte abonnementer for den tiden de ansatte bruker på maskinene sine. Slik eliminerer man kostnadene med hardware oppdateringer og behovet for å kvitte seg med overflødig teknologi.
Noen ganger kjent som desktop-as-a-service, tilbys denne databehandlingsmodellen av Amazon via Workspaces-plattformen og Microsoft med Windows Virtual Desktop. Google tilbyr også funksjonaliteten gjennom sine Chromebook-enheter. I praksis kan dette øke effektiviteten på tvers av arbeidsstyrken ved å sikre at alle bruker oppdatert og synkronisert teknologi. Dette er også svært sikkert, ettersom alle enheter kan håndteres på en sentralisert måte, i stedet for å måtte sørge for at alle på nettverket følger beste praksis. Når folk starter i eller forlater et selskap, øker eller reduseres kostnaden kun når antall timer brukt på plattformen øker eller reduseres. Denne fleksible funksjonaliteten betyr at virtuelle stasjonære tjenester sannsynligvis vil bli stadig mer populære de neste årene.

Denne artikkelen er inspirert av Forbes.