Gå til hovedsiden

Back to work – 5 tips for høsten

Det var en gang en ferie… Enten du har solt deg i hytteveggen i sommer, utforsket nye fjelltopper eller løpt etter ungene i Dyreparken (for ikke å snakke om feriepengene som forsvant til tross for at dere ikke brukte de på Granca-tur i år…), så er plutselig hverdagen her igjen. Hvor klar er du på en skala fra 1 til klar? Her er våre beste tips til hvordan du effektivt kan kickstarte hverdagen igjen!

Tips 1: Har du oversikt over medieplanen for kommende halvår? 

Aller først bør du ta en fot i bakken og sørge at du har kontroll på budsjett og måloppnåelse så langt for året. Selv om du helt sikkert har hatt full kontroll på dette fortløpende, skader det ikke med en dobbeltsjekk. Kanskje er det hensiktsmessig å allokere noe av midlene innad på markedsbudsjettet, som kan være med å sikre at du er i rute for å nå målene?

Tips 2: Gi deg selv et forsprang ved å planlegge innlegg og annonser 

Med utgangspunkt i oversikten du nå har opparbeidet deg, kan du, som et minimum, lage en grov oversikt over hva som skal publiseres fremover. I tillegg til hvor og når du må ha fokus på annonsering. Her bør du selvsagt ta utgangspunkt i en medieplan og/eller et årshjul for markedsaktiviteter som du besitter fra før. Har du anledning er det også lurt å klargjøre en del av innholdet (typisk innhold for sosiale medier slik som postetekster og bilder) slik at du får jobbet effektiv med det, og slipper å måtte “komme i modus” hver gang du skal publisere noe. 

Last ned gratis guide: Slik lager du en komplett innholdsstrategi

En liten heads up:

Forhåndspubliserer du innhold, er det likevel viktig å ha et aktivt forhold til hva som skal publiseres, slik at innholdet fortsatt er passende og aktuelt når det skal publiseres. 

For eksempel…

La oss si at annonsene til høstsalget er gjort klart, og tekstene du har skrevet spiller på at det er mye regn og kaldt vær, slik at kundene skal få lyst å kjøpe varme, vannavstøtende jakker. Ute har det derimot vært 20 grader og sol i flere uker, og den norske høsten lar vente på seg. Da vil det nok lønne seg å endre på teksten om kundene skal kjenne på behovet for ei ny vannavstøtende jakke. For er en ting sikkert, så er det at høsten slik vi kjenner den kommer en gang i år også. 

Facebook sitt planleggingsverktøy og kalender for forhåndsplanlegging.

Tips 3: Testing, testing og mye læring, deretter mer testing 

Vet du hvilke budskap som fungerer best? Har du noen gang egentlig testet dette? Eller finnes det potensielle målgrupper du ikke har forsøkt å nå før? Da kan det være smart å bruke litt tid, og kanskje noe av budsjettet ditt, til å teste og lære hva som fungerer og ikke. Kanskje gjør du deg verdifulle erfaringer som kan ha betydning for hvordan du legger opp og planlegger for neste år.

Når det kommer til Facebook og Instagram kan du for eksempel gjennomføre testing satt i system av Facebook. Dette kan være i form av A/B-testing hvor man kan teste samme budskap mot 2 ulike målgrupper eller man kjøre ulikt innhold mot samme målgruppe. 

Et annet alternativ er “Dynamic creative ads” hvor du kan legge inn så mange som 10 bilder/videoer og 5 overskrifter, postetekst, overskrift og CTA , så vil Facebook løfte fram de kombinasjonene som presterer best. Dette formatet er fint å bruke når du har flere annonser du ønsker å vise, samt for å tilegne deg kunnskap på hva som fungerer bedre enn det andre.

Ha i bakhodet at selv om én annonse skiller seg seg ut, er det uansett i mange tilfeller hensiktsmessig med variasjon! 

Tips 4: Hold deg oppdatert

Det krever sitt å holde seg oppdatert på siste nytt innen markedsføring, teknologi og annonseplattformer i dag. Og skal man holde følge med konkurrentene, og aller helst ligge et hestehode foran, kan man ikke hvile på laurbærene. 

  • Sett av 30 minutter hver uke til å se over relevante nettsider (for deg og din bransje)
  • Meld deg på diverse nyhetsbrev, så får du siste nytt om det du synes er spennende rett i innboksen. Ikke vær redd for spam. De aller fleste fagrelaterte nyhetsbrev sendes ut fra proffe aktører som har en god kombo mellom frekvens og relevans. Så kan du jo selvsagt melde deg på vårt nyhetsbrev!
  • I mylderet av webinarer som har oppstått det siste halvannet året, er det mye gull og en del som ikke er fullt like gull, og tid er penger. Velg derfor webinar med omhu. Gjør en vurdering på HVA du ønsker mer informasjon om, og HVORFOR dette er relevant for deg. Velg deretter de foredragene som kan gi din bedrift verdi. Ta notater underveis, og del disse internt etterpå. Slik sikrer du bedre læring for din egen del, og du er også med på å bidra til at kunnskapen blir delt med flere. Value for money 💰
  • Gjør research i sosiale medier, for eksempel på Instagram. Her finnes det mange bra kontoer man kan følge for tips og nyheter. Kanskje blir du inspirert til å teste ut “nye” funksjoner, som for eksempel Instagram Guider eller Reels! 

Tips 5: Legg en plan for neste år

Et nytt år kommer like fort som julekvelden på kjerringa. Sett av tid i kalenderen allerede nå for å planlegge de kommende året.

Hvem kan vel ikke kjenne seg igjen i å ha sagt “på denne tiden neste år må vi huske å….” eller “vi må starte planleggingen av dette mye tidligere neste år”. Lag et dokument hvor du noterer alle disse kommentarene og tankene fortløpende (og del selvsagt gjerne internt, slik at alle kan bidra!). Dette tar du fram når du skal i gang med planleggingen av neste år, slik at du kan ta hensyn til alle nye tanker, planer og deadlines allerede da. Slik kommer du i forkant og har kontroll på alle endringer du ønsker deg. 

Og hvordan du best planlegger et nytt år, kommer vi tilbake til i et eget innlegg når det nærmer seg tid for dette.