Vi har spurt kunder direkte og våre egne om årets Black Friday, og oppløpet til den travle tiden. Hvordan gikk det, hvilke erfaringer tas med videre og hva kan vi forvente til neste år? Svarene får du her:
– Black Friday gikk veldig «smooth»
Martin Vea leder Visma Digital Commerce sitt Service Desk & Platform Team. Hvert år planlegges Black Friday sammen med kundene, og uken det braker løs opprettes et War Room i Sandnes. Her monitorer de kundenes løsninger, og skulle en alarm gå, kan de fort koordinere responsen.
– Black Friday 2021 gikk veldig «smooth». Vi brukte mye tid på å forberede og sikre installasjonene, for å forhindre problemer tilknyttet ressurser. Dette førte til en veldig stille kveld hos oss, som ble brukt til å følge med på eventuelle alarmer, sjekke sider og ressursbruk i Amazon Web Services (AWS) og vårt eget datasenter. Vi fikk også litt tid til å slå av en prat med kolleger på besøk fra Østlandet.
Til kundene har han en klar oppfordring: start tidlig!
– Innen september bør vi ha en dialog gående om hva slags trafikk man forventer – jo tidligere, jo bedre. Gi gjerne lyd så snart dere vet hvilke perioder dere skal kjøre større større salg i.
– Det blir nok en like stille periode til neste år, om ikke enda roligere. Innen da vil det siste av datasenteret vårt være i skyen.
Både opp og ned
En av dem som virkelig kjenner perioden på kroppen er IT-sjef Kim Bache-Mathiesen i Outland.
– Generelt i november ser vi at det går litt ned på outland.no, men de øvrige butikkene har hatt en ekstrem vekst som gjør mer enn nok opp for det. På selve Black Friday står det ganske likt, sammenlignet med fjoråret, forteller han.
På spørsmål på hvilke erfaringer de tar med seg, er det en ting som peker seg ut:
– Logistikken ble et mareritt. Tidligere har det vært en 33-66-fordeling mellom vår to “varehus”, sentrallageret og Oslo. I år byttet de plass. Sentrallageret hadde derfor ikke nok folk, så jeg pakket ordre sammen med dem inn i desember.
Outland merket også hvordan koronasituasjonen gjør det vanskelig å planlegge, med enorme problemer med å skaffe varer. Noen av de mest populære varene har vært utsolgt i flere måneder, uten å vite når de blir tilgjengelige hos leverandøren igjen.
– Korona gjør det umulig å forutse noe, særlig når du lager annonser og kampanjer. Vi vil jo ikke reklamere masse for varer som ikke er på lager når kampanjen skal kjøres i gang.
Sommeren 2021 fikk Outlands Oslo-butikk nye lokaler og ble med det den største butikken av sitt slag i Europa. Foto: Outland
– Heldigvis kjøper folk andre ting. Netthandelen spratt opp igjen i desember, og hadde nok direkte sammenheng med de nye reglene, anbefalingene og advarslene fra myndighetene.
På det rent tekniske, har det vært noe enklere, på bekostning av viktig funksjonalitet:
– Vi har tidligere hatt produktsider som har tatt opptil 15 sekunder å laste inn på. I oktober løste vi den største floken; nå tar det «kun» noen sekunder, noe som fortsatt kan bli bedre. Vi måtte deaktivere de automatiske produktanbefalingene, og var avhengig av våre manuelle anbefalinger alene mot slutten av året. Sammenligner vi omsetningen av dette fra i fjor, er det jo et betydningsfullt fall, i teorien. Vi valgte likevel å prioritere hastigheten på lastetiden, også håper vi anbefalingene våre bidro til en god opplevelse likevel.
Outland kjennetegner seg selv som Norges største faghandel for populærkultur. Katalogen deres er fylt opp til randen med bøker, tegneserier, manga, spill, LEGO og mye, mye mer.
– Sikkerhet stadig viktigere
Leder for Visma Digital Commerce, Anders Magnus Braathen, gir oss et tverrsnitt av hvordan det har gått:
– Veksten i netthandel fortsetter i 2021, også når vi kun ser på kundene våre. Omsetningen på Black Friday alene spiller en mindre sentral rolle enn tidligere år, men Black Week står fortsatt sterkt. Når kampanjene spres over en lengre periode, og da også trafikken, blir det færre toppunkter og mindre risiko i drift av løsningen. Vi var godt forberedt til å håndtere den økte trafikken.
Mye grunnarbeid gjøres i forkant av perioden. Peak-periodene gir fasit på hvor godt dette lar seg stå. Sikkerhet og robusthet er essensielt i moderne netthandelsløsninger.
Hvis uhellet først er ute, forsvinner gevinsten fort.
– Vi ser at det er et kontinuerlig trykk hos våre kunder for å utvikle bedre integrerte tjenester og innovative brukeropplevelser, men dette må ikke gå på bekostning av trygghet. Hvis uhellet først er ute, forsvinner gevinsten fort. I høst har vi lest i media om flere sikkerhetsbrudd hos profilerte bedrifter og konsekvensene dette medfører. Det gjør sikkerhet stadig viktigere, legger han til.
– Vi tror utviklingen med en mer dynamisk kampanjekalender fortsetter og forsterker seg fremover. Erfaringen vår med løsninger implementert på skyplattformer og kommersielle rammeverk som støtter dynamisk skalering, gjør oss sikre på at vi og våre kunder vil møte den forventede økningen i netthandel gjennom 2022.
– Start tidlig!
Som skrevet gjelder det å starte så tidlig som mulig. Start dialogen med leverandøren før man kjenner til hver lille detalj og hold løsningen generelt oppdatert gjennom hele året.
For de fleste er tiden rundt og etter Black Friday selve eksamenen når det kommer til om man tåler moderne krav til sikkerhet, ytelse og andre essensielle kvaliteter.