Gå til hovedsiden

Bli kjent med Google Search Console

For deg som ikke har vært borti dette verktøyet tidligere; Google Search Console gir deg masse verdifull informasjon om hvordan Google besøker/crawler og indexerer opp siden din. Dette er altså et veldig viktig verktøy i forhold til SEO.

For deg som ikke har vært borti dette verktøyet tidligere; Google Search Console gir deg masse verdifull informasjon om hvordan Google besøker/crawler og indexerer opp siden din. Dette er altså et veldig viktig verktøy i forhold til SEO.

Her er noe av det du kan bruke Google Search Console til:

  • lese konkrete rapporter over hvordan nettbutikken er indexert for søk på Google
  • hvilke sider som bør optimaliseres
  • hvilke sider på nettstedet som er utelatt
  • oversikt over interne og eksterne linker til nettsidene
  • søkeord som kunder har brukt for å komme inn til nettbutikken, hvor mange ganger det er søkt og CTR for de ulike ordene

I oversikten kan du raskt se hvor mange sider som er indeksert av Google

Bør jeg bruke Google Search Console for min nettbutikk?

Svaret er ja — enkelt og greit fordi det gir deg et godt innblikk i hvordan nettbutikken din får trafikk inn fra Google søk, du får en masse detaljer om hvordan nettsidene blir indeksert, hvem som linker mest til deg og oversikt over hvilke sider som ikke fungerer optimalt.

Om du er nettbutikk admin, jobber aktivt med SEO, digital markedsføring, eller som utvikler, vil du kunne dra nytte av infoen du finner i Google Search Console (GSC).

Nye Google Search Console

For et par år siden startet omlegging til et helt nytt Google Search Console. Rapportene fra den gamle utgaven har blitt flyttet over stegvis. Et par rapporter gjenstår fortsatt, og noen har også blitt avviklet underveis, ettersom det finnes mange andre verktøy som er vel så gode på disse delene.

Her har vi laget en innføring om et lite utvalg av rapportene du finner i GSC.

Performance rapport

Denne rapporten lister ut alle søkeord som har blitt brukt inn til nettsidene dine. Som standard viser den data fra de siste 3 månedene, men kan gå helt tilbake til de siste 16 måneder.


Bruk filteret øverst i rapporten til å velge søketype, enhet og periode

Antall klikk, visninger i søket, CTR og gjennomsnittlig plassering vises i diagrammet under, og er spesielt nyttig når det skal jobbes videre med innholdsbygging i nettbutikken.

Performance rapporten viser statistikk for søkeord, visning i søk og CTR

Index rapport

I Index Coverage blir URLer rapportert dersom de gir feilmeldinger som 404 (ikke funnet) eller 5xx (serverfeil), men samtidig kan du også se hvor mange sider Google har indexert og som er tilgjengelige for søk. Absolutt verdt å holde øye med innimellom.

Antall gyldige sider bør samsvare noenlunde med innholdet du har i nettbutikken, altså summen av aktive produkter, kategorier og CMS-sider.

Sider som dukker opp med feil eller advarsler bør sjekkes og rettes opp. Antall ekskluderte sider kan fort være ganske mange for en nettbutikk som bruker blant annet filtervalg i kategorier og i søk. Disse sidene er brukergenererte og skal ikke være tilgjengelige som vanlige søkeresultatsider.

Robots.txt er en av flere måter du kan angi hvilke sider som skal ignoreres når bot’er besøker nettbutikken.

Index rapporten viser antall gyldig nettsider, samt feilmeldinger og advarsler som bør sjekkes

Links rapport

Denne rapporten er delt i to: linker inn til nettbutikken og interne linker. Har du noen gang lurt på hvilket nettsted som linker til nettbutikken din? Det finnes mange verktøy som kan brukes til å finne oversikt over linker, men her får du det ferdig sortert og du kan enkelt eksportere hele rapporten ut for å jobbe videre med innholdet i et regneark.

Dette høres bra ut, hvordan kommer jeg i gang?

Alt du trenger for å komme i gang er en Google-konto. Gå til https://search.google.com/search-console/about og legg til adressen for din nettbutikk.

I tillegg må du kunne bekrefte at du er eier av ditt nettsted ved å legge inn en liten html-verifikasjonsfil på nettstedet. Dette kan du få hjelp til  av oss hos Visma Digital Commerce.

 

Visma Digital Commerce er Nordens ledende totalleverandør av netthandel basert på Magento. Vi leverer rådgivning, utvikling, design og UX, full drift og support av Magento. I tillegg til et bredt produktspekter av ferdige integrasjonsløsninger og tilleggsmoduler.

Les mer om Visma Digital Commerce