For deg som ikke har vært borti dette verktøyet tidligere; Google Search Console gir deg masse verdifull informasjon om hvordan Google besøker/crawler og indexerer opp siden din. Dette er altså et veldig viktig verktøy i forhold til SEO.
Her er noe av det du kan bruke Google Search Console til:
- lese konkrete rapporter over hvordan nettbutikken er indexert for søk på Google
- hvilke sider som bør optimaliseres
- hvilke sider på nettstedet som er utelatt
- oversikt over interne og eksterne linker til nettsidene
- søkeord som kunder har brukt for å komme inn til nettbutikken, hvor mange ganger det er søkt og CTR for de ulike ordene
Bør jeg bruke Google Search Console for min nettbutikk?
Svaret er ja — enkelt og greit fordi det gir deg et godt innblikk i hvordan nettbutikken din får trafikk inn fra Google søk, du får en masse detaljer om hvordan nettsidene blir indeksert, hvem som linker mest til deg og oversikt over hvilke sider som ikke fungerer optimalt.
Om du er nettbutikk admin, jobber aktivt med SEO, digital markedsføring, eller som utvikler, vil du kunne dra nytte av infoen du finner i Google Search Console (GSC).
Nye Google Search Console
For et par år siden startet omlegging til et helt nytt Google Search Console. Rapportene fra den gamle utgaven har blitt flyttet over stegvis. Et par rapporter gjenstår fortsatt, og noen har også blitt avviklet underveis, ettersom det finnes mange andre verktøy som er vel så gode på disse delene.
Her har vi laget en innføring om et lite utvalg av rapportene du finner i GSC.
Performance rapport
Denne rapporten lister ut alle søkeord som har blitt brukt inn til nettsidene dine. Som standard viser den data fra de siste 3 månedene, men kan gå helt tilbake til de siste 16 måneder.