Gå til hovedsiden

Butikkenes egne tips for Black Friday

Vi spurte etter deres beste tips til å håndtere salgsinnspurten før året er omme. Her har vi slått sammen duplikater og gitt dem litt språkvask.

Psst! Les også rådene fra Visma Digital Commerce.

Trafikk og system

Når vi tenker Black Friday, er antallet kunder en av de raskeste assosiasjonene – veldig mange fler enn før skal handle hos deg. Nettbutikken skal fortsatt rulle og gå, selv med en stor bråte mennesker på besøk.

  • Planlegg kampanjene i god tid før. Da får du oversikt som du kan dele med leverandører.
  • Husk å oppgradere serverkapasiteten – ingen liker å handle på trege sider.
  • Unngå store endringer i siste liten på annonsene dine på Google, da de fort trenger litt tid til å få alt godkjent og publisert.
  • Ha klar reserveløsninger om kritiske deler av tjenesten skulle slå seg vrang, slik som leveringsmetoder.

Folk

I mylderet av tilbud, må vi fortsatt huske at nettbutikk handler også om mennesker. Da snakker vi ikke bare om kunder som kommer innom butikken, men også de musklene og hodene som sørger for at varene kommer frem til slutt.

  • Planlegg bemanning av lager og ordrehåndtering tidlig, slik at pakkene kommer kjappest mulig ut.
  • Kommunisér tydelig med kunder og opplys at de kan måtte vente litt lengre for å få pakken levert, siden det er et usedvanlig høyt trykk.
  • Hold på den gode stemninga, feir underveis når dere passerer milepæler og når dere slår rekorder fra tidligere år!
  • Med litt høyere tempo, og litt flere folk enn vanlig, blir det fort varmt på lageret. Justér termostaten slik at alle får jobbe så behagelig som mulig.

Flere tips?

Et siste tips vi fikk inn var å puste rolig, sette på litt god musikk og ta sesongen med ro – dette har jo mange allerede vært gjennom en del før.

Lykke til!