Forrige torsdag fikk jeg én oppgave, det var å skrive et blogginnlegg til i dag. Null stress tenkte jeg, jeg hadde ingen planer i helgen, så det skulle gå fint. Mandagen kom, og etter endt arbeidsdag satt jeg fortsatt uten et blogginnlegg. Tanken på å måtte bruke resten av kvelden på et blogginnlegg gnagde. Hvorfor startet jeg ikke på dette før, jeg visste jo at jeg måtte sette av tid til å gjøre det, så hvorfor gjorde jeg ingenting med det?
Til tross for min forventning om ubehag ble kvelden noe helt annet en mas. Det handler om å endre tankemønster, og i dette tilfelle mitt tankemønster. Det handler om å se muligheter og skape forestillinger. Jeg måtte finne en motivasjon som skulle drive meg fremover, og aktiviteter som skulle få meg dit. Alene med stearinlys og radio, tanker om fortid og fremtid. Når jeg nå ser tilbake, var det en hyggelig kveld, og her sitter jeg med et blogginnlegg.
Det er mitt første blogginnlegg. Jeg har valgt å bruke tiden min på å skrive det, nå er spørsmålet hvordan jeg skal skrive for at du skal bruke tiden din på å lese mitt innlegg. Jeg vet hva jeg skal skrive om, men hvordan formidle det så du gir meg din tid? Det er jo mye av dét salg handler om.
Det handler om prioriteringer
Det er så lett å si at man ikke har tid. For eksempel når du løfter røret for å ringe en mulig kunde, eller skal få noen til å stoppe ved standen din på gaten. Hvor mange er det ikke som har sagt at de ikke har tid til å høre på deg eller bare rister på hodet og løper av sted videre? I løpet av noen fåtalls sekunder har de sikkert glemt at du eksisterte på den andre siden av linja, eller at du står bare noen meter bak dem på gaten. Alle har tid, virkelig. Det eneste tilfelle hvor du ikke har tid, er fordi du ikke er i live lenger. Hvis de sier at de ikke har tid, sier de vel egentlig at du ikke er viktig nok , at de ikke prioriterer deg. Du har tre sekunder før noen har fått et første inntrykk av deg, og det er her du må prestere. Snu gjerne på det også. Hvor mange ganger har ikke du lagt på røret eller ristet på hodet forbi en stand?
Når jeg skriver dette blogginnlegget har jeg er forestilling om at dette blogginnlegget vil bli lest og spre seg med vinden. Det er denne forestillingen som driver meg til å skrive det. Det er denne forestillingen du må skape hos kunden. Du må få kunden til å forstå at det du skal selge dem, vil gjøre den forestillingen de sitter med til virkelighet, ved å kjøpe det produktet eller tjenesten du vil selge han eller henne.
Se mulighetene
Alt dette er lærdom jeg har tatt med meg fra Morten Brandt – en av Norges beste foredragsholdere innenfor ledelse, salg og service. Han er en av flere som gjennom sine foredrag har lært meg til å se etter muligheter, og jobbe med det som er mulig å gjøre noe med. Det er ikke vits å irritere seg om rødt lys, du får ikke gjort noe med det. Den eneste det går utover er deg selv, så hvorfor gidde å bruke tid og energi på det?
Resultatet av dagen i dag er det som har blitt gjort i fortiden, hvordan vil du at det skal se ut i fremtiden? Alt handler om fremtiden. Det å lykkes handler om evnen til å endre mønster. Gjør et forsøk; Fold hendene eller armene dine. Prøv andre veien og se hvordan det føles – du har brutt et mønster.
Det handler om å finne motivasjon som driver deg fremover og aktiviteter som får deg dit.
Vi vet mye, veldig mye, men hva hjelper det hvis ikke vi gjør noe med det?