Gå til hovedsiden

Derfor trenger du en netthandelsansvarlig

For å koordinere den optimale digitale kundereisen, må du ha noen som kan se de lengre linjene og dra med resten av organisasjonen.

Skal du lykkes i dag, må du ha kontroll på de digitale salgskanalene og møte kundenes krav til tjenestene dere leverer. Produktinformasjon skal holdes oppdatert, innhold skal produseres og publiseres, innsikt skal leses ut av kampanjesluttrapporten, sikkerhet og personvern skal ivaretas for alle parter, og brukeropplevelsen skal optimaliseres. Til dette trenger du riktig folk i riktige roller.

Som et bidrag til å gi norske bedrifter et bedre utgangspunkt for deres digitalisering, samler vi trådene på essensielle roller de bør ha.

Vi begynner med den som orkestrerer det hele: netthandelsansvarlig.

Om rollen

Kjært barn har mange navn. Netthandelsansvarlig, nettbutikksjef og Ecommerce Manager (og til og med omnikanalansvarlig) er bare noen av variantene vi er vant med. Her behandler vi dem alle som det samme for å gjøre det enkelt: Dette er personen med hovedansvar for å koordinere bedriftens digitale salgskanaler.

For mange vil det daglige arbeidet dreie seg om nettbutikken. For å finne ut hva som kan optimaliseres, og faktisk få forbedringen på plass, jobber man tett sammen med roller, avdelinger og partnere fra alle områder: innkjøp, logistikk, frakt, betaling, IT-drift, utvikling, testing og kvalitetssikring, kundeservice og markedsføring.

Digitalisering er en nøkkel til fremtidsrettede tjenester som effektiviserer bedriften, og dermed også løser hverdagen til kunden best mulig. For å enklere ta i bruk nye fremskritt, og …

Artikkelen ble skrevet av Visma Digital Commerce, som nå er blitt twoday. Hele saken finner du på den nye bloggen deres.

Les saken hos twoday