12. april kom det en ny patch release til Adobe Commerce og Magento Open Source. En patch release betegnes som en liten oppdatering, med fokus på å øke kvaliteten på plattformens kjerne.
Rustet for fremtiden
Det er likevel litt stort, med store forbedringer til sikkerhet, ytelse og generell velvære for utviklerne. Høydepunkter er støtte for PHP 8.1, OpenSearch som ny standard søkemotor og 250 andre forbedringer ellers i plattformen. Internt på Slack-en vår er det også knyttet stor spenning over ytelsen til GraphQL, kurv og kasse, samt den lange rekken med forbedringer til business-to-business-butikker (B2B).
Det er også den første oppdateringen i Adobes nye strategi: færre og mindre komplekse oppdateringer av kjernen, og i større grad ha funksjoner, slik som Product Recommendations og Live Search, som uavhengige tjenester med jevnere oppdateringer. Målet er å gi siste versjon og de ferskeste innovasjonene raskere til nettbutikker bygget på Adobe Commerce – og alltid gi sluttkunder den mest moderne brukeropplevelsen som finnes.
Vi gikk raskt gjennom dette i vårt seminar som oppsummerte Adobe Commerce-året 2021 på 20 minutter.
Nytt i Adobe Commerce 2.4.4
Mesteparten av godsakene i 2.4.4 er funksjoner og forbedringer sluttbrukeren aldri ser selv, men handler om stabilitet, raskere ytelse og at det blir enklere å utvikle nye funksjoner som gjør opplevelsen deres bedre. Adobe selv melder en 32 % bedre Site Health Index Scores og 34 % lavere sjanse for nedetid. Altså: ikke bare mindre hodebry for kundene dine, men for deg også.
I tillegg til den generelle, bedre opplevelsen, er det verdt å nevne at forhandlere som tar i bruk B2B-funksjonalitet, og brukere avhengig av at nettsider er universelt utformet, kommer til å merke store forbedringer. De mange forbedringene kan vi takke det store økosystemet av utviklere verden over, som bidrar til plattformen.
Kort oppsummert gir Adobe Commerce 2.4.4 oss:
- Støtte for PHP 8.1, og all bedre ytelse, stabilitet og sikkerhet det gir oss
- Bytte av intern søkemotor til OpenSearch (obligatorisk for Adobe Commerce Cloud, valgfritt for andre)
- Flere API-muligheter for B2B, slik som full støtte for tilbudshåndtering
- Nye funksjoner til PWA Studio, slik som GraphQL-spørringer for dynamiske blokker
- Flere innebygde tilgjengelighetsfunksjoner, slik som alternativ tekst i Pagebuilder
- Tilgang til Site-Wide Analysis Tool for alle på Adobe Commerce, ikke bare Adobe Commerce Cloud
- Forbedringer til adminpanelets brukeropplevelse (og universell utforming)
Ja, 2.4.4 er i stor grad en veldig “teknisk” oppdatering, men for å bygge moderne brukeropplevelser trenger du en sterk kjerne.
Hvordan oppgraderer jeg?
Adobe har selv satt sammen en guide for å oppgradere til 2.4.4, sammen med en rekke andre ressurser. Dem finner du på deres blogg.
Utvikler du nettbutikken din sammen med en partner, som står for brorparten av utviklerne og rådgivere, slik som oss? Ta kontakt med dem for å begynne planleggingen. Våre kunder finner oss på Slack eller i Jira-portalen vår.
Vi råder våre kunder å oppgradere så tidlig det lar seg gjøre. Å være på siste versjon handler om å ha tilgang til den beste sikkerheten og ytelsen. 2.4.4 putter også butikken inn i den nye strategien til Adobe, med mindre kompleksitet og mer avgrensede oppdateringer.
Alt-i-alt: raskere innovasjon, bedre smidighet og økt fleksibilitet i fremtiden.