Gå til hovedsiden

Digital informasjon blir avgjørende i fysiske butikker

For å kunne konkurrere med netthandel må dagens fysiske butikker kunne tilby mer informasjon om produktene sine. Her gir Bjørn Willoch Bjanger i Visma Retail sine beste tips til hvordan man enkelt kan fylle informasjonsbehovet i butikk.

digital informasjon er viktig i fysiske butikker
digital informasjon er viktig i fysiske butikker

Fra sofaen kan dagens forbruker enkelt finne all slags informasjon om et produkt; via sin telefon, sitt nettbrett eller sin datamaskin. Bevissthet og gjennomsiktighet blir viktigere og viktigere for den moderne kunden. Det kan for eksempel dreie seg om produktets opprinnelse, fremstilling, innhold, anmeldelser og tilsvarende varer. På nett er kunden til og med vant til å få personlige tilbud og informasjon om varenes tilgjengelighet.

Informasjonsgap mellom fysisk butikk og netthandel

I en fysisk butikk finner kunden i stort sett ingenting av den nevnte informasjonen som netthandel tilbyr. Bjørn W. Bjanger, Innovation Manager i Visma Retail, var på plass i New York for å snakke om løsningen på nettopp dette problemet.

– Butikkene har beveget seg fra å være kundens største, og kanskje eneste, informasjonskilde – til å rett og slett ikke duge lenger. Når kundene ikke får den hjelpen og informasjonen som de ønsker, fører det ofte til skuffelse og ikke gjennomførte kjøp, sier Bjørn W. Bjanger.

Visma Retails stand på NRF Retail's Big Show 2018
Bjørn W. Bjanger (nummer to fra venstre) og hans kollegaer på Visma Retails stand på NRF Retail’s Big Show 2018.

1 Bruk skjermer som informasjonskilder

Kundene venner seg sakte men sikkert til å selv bruke skjermer når de besøker butikker. For eksempel benytter flere og flere seg av selvskanning, og har ingenting imot å betjene seg selv for å forenkle handlingen. Bjørn W. Bjanger forklarer at man enkelt kan oppgradere skjermene i butikken til å bli en slags informasjonshub for kunden.

– Det er kjempelett å samle inn all data og gjøre den tilgjengelig i butikken. Det kan for eksempel være informasjon som hentes fra nettbutikken, Instagram, Youtube eller direkte fra et varemerke. Men også opplysninger som ligger tilgjengelig i back office; som fremstillingsprosessen, opprinnelsen og ja, hele verdikjeden. Til og med personlig informasjon som tilbud og relevante tips er veldig lett å få frem på en skjerm i butkken! Det handler rett og slett om informasjon som dagens bevisste forbrukere krever, sier Bjørn W. Bjanger.

2 Gi de ansatte verktøy for informasjon

Selvfølgelig kan ikke skjermer med digital informasjon erstatte kundeopplevelsen som kunnskapsrike og serviceinnstilte ansatte kan tilby. Derfor poengterer Bjørn at det er viktig å gi de ansatte riktige forutsetninger for å kunne levere personlig service i verdensklasse.

– Mange besøkende på messen ble veldig imponerte over løsningen vår som gjør at de ansatte kan laste ned en app som er tilsvarende den informasjonshubben som er ute i butikken. I tillegg til å dermed ha all informasjon tilgjengelig i lomma, kan de ansatte dessuten få en melding så fort en kunde varsler at han eller hun ønsker hjelp via den digitale informasjonsskjermen.

Slik mener Bjørn at man enkelt kan sy sammen de digitale hjelpemidlene med de fysiske, og gi butikken optimale forhold for fornøyde og velinformerte kunder.

Det finnes selvfølgelig flere måter å optimere sin service og sitt informasjonstilbud i butikk, men faktum er: alle fysiske butikker må finne sin måte for å kunne hjelpe kunden på en like sømløs måte som på nett. Det skal gå raskt, det skal være enkelt, og kunden skal slippe å stå i kø.

 

hjemmesiden vår kan du lese mer om våre butikkløsninger.
Last ned vår oppsummering av de fem største trendene fra NRF Retail’s Big Show 2018.

Lær mer om digital informasjon i butikk og se en film fra NRF Retail’s Big Show der Bjørn W. Bjangers kollega Ola Wessman demonstrerer produktene Visma Storepal og Visma SmartStore:

Se en demonstrasjon her