Gå til hovedsiden

Digitale Innfødte: Hvem er de, egentlig?

Hvem regnes egentlig som Digitale Innfødte? Visma Retail har sammen med Kantar TNS undersøkt den nye kundegruppen for å se hvordan spillereglene endres for detaljhandelen i fremtiden.

Digitale Innfødte kan handle hvor og når som helst.

Visma Retails nye undersøkelse viser at 23 % av Norges befolkning kan regnes som Digitale Innfødte per dags dato. Denne gruppen representerer verken den største eller mest kjøpekraftige delen av befolkningen akkurat nå, men allerede i 2025 vil det finnes flere Digitale Innfødte i verden enn såkalte Digitale Etternølere. For detaljhandelsaktører er det viktig å følge nøye med på denne kundegruppen, siden de dermed vil få en veldig god forsmak på hva som skjer innen handel og adferd framover.

Befolkningsfordeling Digitale InnfødteDefinisjonen av Digitale Innfødte

I motsetning til generasjoner som millennials og generasjon Z, utgår vi fra adferd og kunnskaper i stedet for fødselsår når vi definerer hvem de Digitale Innfødte er. De er rett og slett kompetente storbrukere av stadig mer digital teknologi, både som underholdning, for å kommunisere og for å effektivisere livet og hverdagen.

Denne digitale sjette sansen griper inn i alle aspekter av livene deres, ikke minst når det gjelder kjøpsadferd, lojalitet til merker og butikker samt forholdet mellom online- og offline-handel.

Men hvem er de?

Selv om undersøkelsen definerte Digitale Innfødte etter atferd, og ikke alder, viser deg seg at over halvparten av gruppen er unge – under 30 år gamle. Ingen over 60 år kunne defineres som Digitalt Innfødt. Det viser seg dessuten at kvinner er mer digitaliserte enn menn; nesten 7 av 10 Digitale Innfødte er kvinner, og aller mest aktive på digitale flater.

 

Les om den kjøpesterke kundegruppen Digitale Etternølere her.

Les mer om rapporten “Digitale Innfødte – Hvordan endrer de spillereglene for retail?” her.

Dette er det første blogginnlegget basert på Visma Retails nye rapport “Digitale Innfødte”. I kommende blogginnlegg forteller vi mer om Digitale Innfødtes mediepreferenser, konsekvenser for salg- og markedsføring mot denne kundegruppen samt mer om Digitale Etternølere.