Visma Retails nye undersøkelse viser at 23 % av Norges befolkning kan regnes som Digitale Innfødte per dags dato. Denne gruppen representerer verken den største eller mest kjøpekraftige delen av befolkningen akkurat nå, men allerede i 2025 vil det finnes flere Digitale Innfødte i verden enn såkalte Digitale Etternølere. For detaljhandelsaktører er det viktig å følge nøye med på denne kundegruppen, siden de dermed vil få en veldig god forsmak på hva som skjer innen handel og adferd framover.
Definisjonen av Digitale Innfødte
I motsetning til generasjoner som millennials og generasjon Z, utgår vi fra adferd og kunnskaper i stedet for fødselsår når vi definerer hvem de Digitale Innfødte er. De er rett og slett kompetente storbrukere av stadig mer digital teknologi, både som underholdning, for å kommunisere og for å effektivisere livet og hverdagen.
Denne digitale sjette sansen griper inn i alle aspekter av livene deres, ikke minst når det gjelder kjøpsadferd, lojalitet til merker og butikker samt forholdet mellom online- og offline-handel.
Men hvem er de?
Selv om undersøkelsen definerte Digitale Innfødte etter atferd, og ikke alder, viser deg seg at over halvparten av gruppen er unge – under 30 år gamle. Ingen over 60 år kunne defineres som Digitalt Innfødt. Det viser seg dessuten at kvinner er mer digitaliserte enn menn; nesten 7 av 10 Digitale Innfødte er kvinner, og aller mest aktive på digitale flater.
Les om den kjøpesterke kundegruppen Digitale Etternølere her.
Les mer om rapporten “Digitale Innfødte – Hvordan endrer de spillereglene for retail?” her.
Dette er det første blogginnlegget basert på Visma Retails nye rapport “Digitale Innfødte”. I kommende blogginnlegg forteller vi mer om Digitale Innfødtes mediepreferenser, konsekvenser for salg- og markedsføring mot denne kundegruppen samt mer om Digitale Etternølere.