Gå til hovedsiden

Droppet du nyhetsbrevene i sommer? Ingen fare, her finner du det viktigste oppsummert.

Vi er flere som har byttet ut både paraplydrink og fjellsko med tastatur og notatblokk, klare for en ny og inspirerende høst. I løpet av sommeren har det kommet flere endringer i de sosiale mediekanalene våre, og for at du skal komme deg raskt inn i arbeidshverdagen igjen og samtidig bli oppdatert på de siste nyhetene, så har vi samlet de for deg her. Med andre ord; en liten godtepose stappfull av godbiter til å kunne kick-starte hverdagen med.

De siste oppdateringene i sosiale medier

Det er kanalene LinkedIn, Instagram og Facebook som har de klart største endringene denne sommeren, og det er temaer som rekkevidde, engasjement, kreativitet og samhandling som står i fokus. I tillegg til å styrke annonsørene i å nå sine mål så jobber alle kanalene med å skape en enklere kundereise, og en bedre brukeropplevelse.

LinkedIn – mer fokus på rekkevidde og engasjement

LinkedIn har virkelig jobbet for å gi bedrifter flere muligheter til å kunne øke rekkevidden og samtidig skape mer engasjement i plattformen. Når det kommer til rekkevidde så har de gjort to viktige endringer innen nyhetsbrev- og delefunksjonen som skal gjøre kanalen mer effektiv.

Bedrifter har lenge kunnet skrevet artikler på LinkedIn, men i mars 2022 tok LinkedIn steget videre ved å gi bedrifter muligheten til å sette opp egne nyhetsbrev som følgere kan abonnere på. Nå i juni 2022 ble denne funksjonen videreutviklet ved at bedrifter kan bruke hashtags og tagge andre bedrifter/personer i sine artikler og nyhetsbrev. 

Når man tidligere har delt innlegg på LinkedIn så har man ikke hatt muligheten til å ta med seg engasjementet fra det originale innlegget. Dermed har delinger gitt dårligere rekkevidde, men dette endres nå med en ny delefunksjon. Når man nå deler et innlegg så vil man få muligheten til å velge «legg ut på nytt» hvor man får med engasjementet fra det originale innlegget som vil utnytte algoritmen bedre med tanke på rekkevidde.

Les mer om hvordan du kan engasjere ansatte til å bli gode ambassadører på LinkedIn

For å øke engasjementet i kanalen har LinkedIn åpnet muligheten for å kunne kommentere og engasjere seg gjennom bedriftsprofilen. Tidligere har det vært mange oppskrifter på hvordan man kan kommentere andre sine poster fra sin bedriftsprofil. Dette er nå endret til at du selv kan bestemme hvilken profil du vil kommentere som, altså tilsvarende løsningen som Facebook har. 

Bruken av karusell på LinkedIn har hatt en enorm vekst og er i dag formatet det det postes mest av. Tidligere har flere laste opp PDF `er i LinkedIn for å lage karuseller, men i sommer kom oppdateringen som gjør det mulig å skape karuseller med tekst, bilder og videoer. Har du ikke sett funksjonen på din side enda? Vær tålmodig, funksjonen er fortsatt i BETA og LinkedIn anslår at det vil bli rullet ut til alle i løpet av høsten.

Instagram – større rom for kreativitet og samhandling

Instagram legger uten tvil kruttet på Reels i sommer. Du har kanskje allerede merket det, for nå blir alle videoene som er under 15 minutter automatisk lastet opp som Reels. Alle tidligere videoposter forblir som de er, men fremover blir det altså kun 9:16 format. 

Det skal også bli enklere å skape mer kreative Reels gjennom maler og bruk av splittskjem (dual). Splittskjerm betyr at du kan bruke kamera på front og baksiden samtidig. Perfekt for å filme din egen reaksjon på det du filmer! 

Det å kunne remikse en Reels får også nye muligheter fremover. Nå kan du remikse offentlige bilder, samt endre utseende på remiksen med f.es. green screen, horisontal eller vertikal splittskjerm. Du kan også spille den originale Reels’en og remiksen sekvensielt etter hverandre i stedet for at de spilles av samtidig, som tidligere. 

Kilde: https://about.fb.com/news/2022/07/buy-products-on-instagram-in-chat/

Andre nye funksjoner er at Instagram legger opp til at små og mellomstore bedrifter skal kunne ha mer direkte kontakt med sine potensielle kunder. Kunder vil fremover kunne spørre spørsmål, gjennomføre kjøp og følge produktordre direkte i chatten, og bedriftene på sin side vil kunne bekrefte kjøp og sette opp betalingsløsninger direkte i chat.

En siste liten godbit er at du nå kan pinne opptil 3 poster øverst i feeden din slik at disse er det første besøkende ser på Instagram-profilen din. 

Facebook – åpner for direkte meldinger og mer åpenhet

Facebook har måttet stå i blesten i mange år grunnet åpenhet rundt databruk. I den forbindelse vil nå alle annonsebiblioteket gi en oversikt over i hvor stor grad en annonsør kjører annonser knyttet til sosiale utfordringer, valg og politikk. Annonsebiblioteket vil for eksempel vise at i løpet av de siste 30 dagene har en annonsør kjørt 2000 annonser om sosiale utfordringer, valg eller politikk, og at 40% av kostnadene deres på disse annonsene var målrettet mot «folk som bor i Bergen» eller «folk som er interessert i politikk».

Facebook tester også en funksjon hvor bedrifter kan sende salgsfremmende meldinger til kunder som har godtatt det. Disse tekstmeldingene sendes via Messenger og kan inkludere informasjon om produkter, arrangement eller tilbud. Brukerne mottar en notifikasjon og ser tekstmeldingen sammen med andre organiske meldinger i deres innboks.

Gira på å drodle?

Kunne du tenkte deg å drodle litt rundt de nye endringene eller om digital markedsføring i sin helhet? Send oss en DM i våre sosiale kanaler eller fyll ut skjemaet her så finner vi et tidspunkt som passer deg.