Gå til hovedsiden

Magnus om techtrendene 2021: – Minst mulig mennesker involvert

Det er visstnok like smertefullt som å fjerne en visdomstann, men det finnes ingen vei utenom, skriver løsningsarkitekt Magnus Reintz. Les hans humørfylte funderinger.

Magnus Reintz i Visma Software
Løsningsarkitekt: Magnus Reintz i Visma Software.

Jeg leste nylig en artikkel i Computer World om ERP-trender for 2021. Øverst på trend-listen står skyen. Det er visstnok like smertefullt som å fjerne en visdomstann, men det finnes ingen vei utenom. Lokalt installert ERP er rett og slett ikke greia i 2021, skriver de.

#1: Skyen

Åh, den skyen! Lei av å lese om den? Jeg tenker at det er like greit å si det som det er. Skyen i seg selv løser ikke så mye. Hvis skyen hadde vært løsningen på alt, kunne man jo bare tatt med seg ERP-systemet sitt opp dit? Nøkkelen ligger i hvordan de nye ERP-systemene er bygget opp. De er skrevet på nytt uten å bry seg om hvordan ting var før. Både teknisk og praktisk fokus er endret.

De fleste nye ERP-systemer benytter seg av smarte tjenester fra de tre store skyleverandørene. Amazon, Google og Microsoft legger til rette for at man kan gjøre ting litt annerledes enn før. For eksempel kan vi oppgradere og fikse feil hele tiden, uten nedetid for brukeren. Vi kan også skalere maskinvaren opp og ned automatisk.

På den praktiske siden er prosessfokuset endret ganske dramatisk og dette påvirker faktisk flere ansatte! Det er ikke lenger om å gjøre å taste en ordre raskest mulig. I stedet skal ordrene komme automagisk fra den integrerte nettbutikken og gå rett gjennom ERP-systemet uten at noen tar på den. Den skal bli plukket og pakket og fraktet til kunden så raskt som overhodet mulig. Minst mulig mennesker involvert.

Hvis man skal få til det samme med gamle systemer, må de skrives helt på nytt. Det koster mer enn det smaker.

Skyen i seg selv løser ikke så mye. Nøkkelen ligger i hvordan de nye ERP-systemene er bygget opp. De er skrevet på nytt uten å bry seg om hvordan ting var før.

#2: Kunstig intelligens

Forleden dag la jeg ut et bilde på LinkedIn av en sensor som jeg har på overarmen. Den overvåker blodsukkeret mitt og passer på meg døgnet rundt. I løpet av året kan sensoren kobles til en insulinpumpe og en algoritme sørger for gi meg riktig mengde insulin til riktig tid. Jeg stoler på at algoritmen styrer livsviktig medisinering. Da kan vi vel trygt bruke algoritmer til å kontere fakturaer, foreslå innkjøp, tolke kvitteringer og rapportere salgstrender også?

Så ja, kunstig intelligens (aka AI, maskinlæring, algoritmer) kommer. Det er bare å venne seg til det først som sist. Og ja, noen av arbeidsoppgavene dine blir borte.

Ta en kjapp test: Hvor digitalisert er bedriften din?

#3: Mobilitet

Mobilitet handler ikke bare om mobiltelefonen! Det handler om å slippe å sitte foran en PC-skjerm på (hjemme)kontoret for å løse oppgaver i ERP-systemet.

De siste årene har mye handlet om at timeføring og reiserelaterte oppgaver skal kunne løses fra mobiltelefonen. Reiseaktiviteten er sterkt redusert på grunn av pandemien, men jeg husker godt hvordan den siste reiseregningen min ble levert: jeg tok bilde av kvitteringer med mobilen, som tolket dato og beløp. Så la jeg til kilometer og sendte inn reiseregningen. Det tok meg 2 minutter.

Les også: Forstår bedriftene hvilken game-changer dette er?

Det er fint at disse enkle oppgavene løses fra mobiltelefonen, men hva med resten av ERP-systemet? Selv om det lenge har vært mulig å bruke strekkodelesere til å håndtere plukking, pakking og telling på et lager, så er det fremdeles mange som bruker papir. Årsaken er at PC’en med ERP-systemet står på en kontorplass på lageret, ikke der hvor jobben faktisk skjer. Mobiltelefonen er ikke egnet til bruk på lageret. Den har ikke en ordentlig strekkodeleser, og den tåler ikke å falle i bakken. Mobilitet på et lager handler derfor om en annen type enhet enn mobiltelefonen.

Så hvor går grensen? Skal hele ERP-systemet være tilgjengelig på alle slags dingser? Jeg tror ikke det. Jeg klarer ikke å lese en resultatrapport på mobiltelefonen, men jeg vet at det er andre som synes det går helt fint. Jeg godkjenner gjerne en faktura fra klokka, mens andre vil gjøre det på en stor skjerm der de kan se alle detaljer. Jeg tror at nøkkelen til mobilitet er å lage åpne API’er. Når behovene er forskjellige, kan man ikke løse alt likt for alle. Ved å tilby en sterk ERP-kjerne med åpne API’er, kan brukerne velge det som passer dem best.

Jeg tror at nøkkelen til mobilitet er å lage åpne API’er. Når behovene er forskjellige, kan man ikke løse alt likt for alle.

#4: App-butikker

Jeg vil ha en app for å lage salgsordre fra mobilen. Jeg vil ha en integrasjon til nettbutikken min.

Jeg vil også ha en plug-in som analyserer regnskapet og ser etter unødvendig pengebruk i bedriften. Jeg tester et konsept med en popup-store og trenger en kasseløsning. Jeg vil ha produksjonssystemet integrert med logistikken slik at jeg ser hvilke varer som er på vei inn på lager.

Det finnes massevis av programvare som gjør hverdagen enklere og sparer dyrebar tid. Når du endelig har googlet deg frem til riktig løsning, så viser det seg at den ikke er integrert med ERP-systemet ditt.

Les også: API er hemmeligheten bak en nettbutikk på skinner

Tidligere var det opp til hver programvareprodusent å informere om hvilke ERP-systemer de hadde integrert med. Dette er i ferd med å bli snudd helt på hodet: ERP-leverandørene begynner nå å lage markedsplasser der de promoterer programvare fra sine samarbeidspartnere. En del av markedsplassene er også kommet så langt at du kan kjøpe programvaren direkte og få den satt opp automatisk. Dette vil bare øke og markedsplassene vil bli stadig mer selvbetjent, både for brukeren og for den som selger programvaren sin.

ERP-leverandørene begynner nå å lage markedsplasser der de promoterer programvare fra sine samarbeidspartnere.

#5: Integrasjons-plattform som en tjeneste (IPaaS)

ERP-trender i 2021

Gaah! Forkortelser? Jepp, bransjen ser ikke ut til å kutte ned på forkortelsene i 2021. Så hva er en IPaaS?

Du har kjøpt et ERP-system. Du har koblet til et par apper for å øke mobiliteten. Du har også kjøpt noen tjenester gjennom markedsplassen. Men så har du et HRM-system som ikke er integrert og i tillegg har du fire egenutviklede løsninger som ikke kan erstattes av hyllevare. Hva gjør du?

Integrasjoner er da ikke så vanskelig, det handler jo bare om å mappe felter?

Sitatet over er fra en prosjektleder jeg jobbet med for noen år siden. Meget dyktig, men kanskje litt old school? I gamledager overførte man filer mellom systemer og satte opp mapping for å bestemme hvilke data som skulle til hvilket felt. Det er ikke en integrasjon! Selvfølgelig må man bestemme hvilke data som skal hvor, men integrasjonsarbeid i dag handler minst like mye om skalerbarhet og sikkerhet som selve dataflyten.

En integrasjonsplattform har alle verktøyene du trenger for å flytte data på en effektiv måte. Den er sikker og den skalerer slik at du ikke trenger å tenke på maskinvare når det blir mer trafikk. Du vil ikke utvikle en slik plattform selv, du vil i stedet abonnere på en plattform som løser dine integrasjonsbehov. Det er en IPaaS 🙂

Les også: Hva er egentlig API?

#6: Lite eller ingen koding (LCAP)

Seriøst!? Enda en forkortelse? LCAP handler om at du som bruker skal kunne tilpasse ERP-systemet til ditt behov uten programmeringsferdigheter. Burde ikke da forkortelsen være mer spiselig?

Uansett. De fleste som leverer skybasert ERP har forstått at kundene ønsker noe som er ferdig ut av boksen og ikke trenger massevis av konsulentbistand for å konfigurere løsningen. Noen leverandører har begynt med vertikal/bransje-tilpasning av programvaren slik at det som kommer ut av boksen treffer kunden enda bedre. Dette er vel og bra, men low-code/no-code tar det enda lenger.

Nok en gang handler dette om millennials og deres forventninger til arbeidsverktøy. De har allerede gitt oss BYOD og de gir seg heldigvis ikke med det. Mens eldre generasjoner motvillig har akseptert at «systemet er sånn», stritter yngre arbeidstakere imot. I stedet for å vente på at verktøyet skal bli bedre, dukker det nå opp løsninger der brukeren selv ved hjelp av lite eller ingen koding (low-code/no-code) kan tilpasse programvaren slik at den passer den individuelle arbeidsprosessen enda bedre.

Lurer du på hva du skal med dette? Spør en som er født på 80-tallet 🙂

Akkurat på samme måte som du kan abonnere på en integrasjonsplattform (IPaaS), er det nå flere aktører som tilbyr plattformer for kodefri tilpasning av programvare. Jeg tror at noen få, sterke aktører vil bygge merkevarer rundt dette, slik at vi slipper å omtale det som LCAP. Litt sånn som Zapier har gjort med IPaaS.

Mens eldre generasjoner motvillig har akseptert at «systemet er sånn», stritter yngre arbeidstakere imot.

#7: Kundeopplevelse

Kundeopplevelse, ikke bare kundeservice

Joda, det er fint å kunne trykke på chat-ikonet og få hjelp. Men det holder ikke lenger at chatbot’en bare kan hjelpe deg med grunnleggende ting.

Kunden forventer tilpasset og interaktiv støtte, direkte i løsningen, når behovet oppstår. Yngre brukere søker på YouTube før de trykker på Hjelp-knappen. Ikke fordi de ikke vet om Hjelp-knappen, men fordi de er vant til interaktiv hjelp og ikke lang og irrelevant lesing.

Kundeopplevelse handler om mye mer enn brukerstøtte. Det handler om hvor enkel og intuitiv løsningen er. Enkelt betyr ikke at man skal ta bort funksjonalitet, det betyr at det skal være mulig å løse en oppgave uten å gjennomføre en doktorgrad først. For noen handler kundeopplevelse om stemmestyring eller visualisering gjennom fancy briller med innebygget skjerm. For andre handler det om å bli guidet gjennom et skjermbilde når man står fast.

Jeg trenger ikke 10 FAQ-svar, jeg vil vite hvordan jeg trykker for å komme videre NÅ!

Hva blir viktigst fremover?

Når jeg ser på disse 7 trendene er det ingen tvil om at 2021 blir et spennende år. Jeg tror vi er avhengig av å jobbe sammen for å oppnå alt dette, og da er åpne API’er kanskje det viktigste av alt. Hva tror du er viktigst?

Ta en kjapp test: Hvor digitalisert er bedriften din?