I vår verden, der vi lager og leverer tekniske løsninger til omnikanal og nettbutikker, har Black Friday og nå Black Week, blitt den travleste uken i året. Vi ser salgsrekorder hvert år og i år har pågangen hos netthandel økt mer enn noen gang på grunn av ekstra mye hjemmesitting. Skulle det bli en stor bølge å surfe på eller blir serveren truffet av en tsunami?
Med 13 % vekst hvert år siden 2012, og 40 % alene etter Norge stengte ned (ifølge en undersøkelse gjort av Virke), ser vi rekordhøye nivåer under tilbudsdagene for våre kunder. Black Week skulle ikke bli noe unntak.
Våre tjenester skal fungere og være tilgjengelige 24/7, også i toppsalgsperioder, men vi er også avhengige av tredjeparter, som bl.a. betalings- og fraktleverandører, som våre løsninger må ta hensyn til. Så for å få Black Week 2020 til å gå som ei klokke, begynte forberedelsene tidlig, med detaljerte planer for å møte potensielle utfordringer.
Forberedelser
Ukene før Black Friday skalerte vi applikasjons- og databaseservere på kunder som må skaleres opp manuelt.
- Vi justerte oppskaleringsparametrene for våre AWS-støttede nettsteder, slik at de hadde flere ressurser dedikert 24/7 — siden trafikken var forventet å komme i bølger.
- Vi aktiverte CDN-løsninger for å gjøre nettstedene bedre i scenarier med høy trafikk.
- Vi hadde en reserveplan for fraktberegning . I tilfelle store avbrudd hos forsendelsesleverandører, kunne vi raskt bytte til en sikkerhetskopi for denne.
- Vi forventet at det i år ikke bare var Black Friday, men hele uken med Black Week, så vi planla å ha teknisk personell som roterte i løpet av uken.
- Vi hadde en frist for all ny utvikling før Black Week, ingenting etter dette kunne ta seg ut i koden og påvirke Magento i salgsperioden – Code Freeze.
- Vi hentet informasjon fra tredjeparter og oppdaterte statusportalen vår.
Resultater
Vi er stolte av å si at Black Week 2020 var den mest begivenhetsløse noensinne – alt gikk smurt.
I dagene frem til Black Week hadde vi noen bekymringer for at betalingsleverandører skulle feile. Det var daglige rapporter om problemer med den underliggende betalingsinfrastrukturen i Norge, men disse ble for det meste løst.
I samarbeid med våre partnere, kunder og dedikerte ansatte ser vi at vi leverte den beste Black Week noensinne, og knuste rekorder nesten hver time.
- Kunder rapporterer opp til 300% trafikkøkning sammenlignet med Black Week 2019
- 10% økning i antall ordrer. (Totalt av alle nettstedene våre)
- 26% økning i ordreverdi. (Totalt av alle nettstedene våre)
Konklusjon
Hardt arbeid og gode løsninger lønner seg fortsatt best. Vi er glade for å se forbedringene i Magento plattformen øker stabiliteten og er i stand til å levere jevnt, selv under tung trafikk. Vi hadde ingen tekniske avbrudd i løpet av Black Week, og de få hendelsene vi hadde ble håndtert og løst raskt.
Det er aldri for tidlig å forberede seg til neste år. Ta frem tallene fra i fjor og se hvor det lugger mest, så kan vi hjelpe med å finne ut hvordan vi får ting til å gå litt mer sømløst i november som kommer.