Saksbehandlerne Irene Fromreide Lisund og Eli Daltveit har jobbet i Flyktningtjenesten i Askøy kommune siden 2001. De mener fagløsningen Visma Flyktning, som de har brukt siden 2001, er med på å forenkle hverdagen i tjenesten.
– Vi er veldig fornøyde med Visma. Det er brukervennlig, enkelt og selvforklarende. Flyktningeprogrammet er skreddersydd for vårt bruk, og underveis har det blitt gjort oppdateringer i forhold til lovverket. Visma har hele tiden vært frampå og i forkant, samt tilrettelagt for en best mulig brukeropplevelse. Fagløsningen er helt klart med på å gi oss en enklere arbeidshverdag, sier Daltveit.
– Jeg vet faktisk ikke om noen andre fagløsninger som ivaretar våre oppgaver på lik linje som Visma. Fagløsningen har mange små funksjoner, og jeg oppdager stadig noe nytt. Det er opp til hver enkelt hvor flinke man er til å ta i bruk løsningen. Det vi merker er at jo mer vi putter inn i løsningen desto færre papirer, og det er ganske behagelig, forteller Lisund.
Slik blir flyktningene ivaretatt
Om Flyktningtjenesten skal ha en samtale med en flyktning kan de søke opp personen i fagløsningen både i Visma Flyktning og Voksenopplæring. Der ligger alle opplysninger. Dette er informasjon som ofte er viktig før en samtale.
– Det at løsningene for Flyktning og Voksenopplæring går parallelt er viktig for oss fordi norskopplæringen er hoveddelen i introduksjonsprogrammet. Slik beholder vi oversikt over antall norsktimer, fravær, lærere og generelt all info vi behøver, sier Daltveit.
– Voksenopplæringen kan gjennom vår løsning se i journaler og hvem som er kontaktperson og lignende. Et tverrfaglig samarbeid som dette er med på å gi flyktningene en best mulig oppfølging, forteller Lisund.
– Vi har også et meldesystem som går mellom oss. Der kan vi oppgi hvordan det går med personen det gjelder. En slik dialog kunne vi ikke hatt via e-post på grunn av personvern, poengterer Daltveit.