Regnskapsføreren har lenge vært avgjørende for næringslivet. Forholdet til rapporterings- og økonomisystemer bidrar til stabilitet hos bedrifter, men kravene har endret seg med tiden. De nye systemene har blitt smartere og enklere, som har ført til mer selvstendighet blant kundene.
Nå betyr rådgivning og innsikt minst like mye som selve rapporteringen, og dette gjelder også for de kundene som aldri har tatt sjansen på å gjøre regnskapsføring selv. Derfor er det viktig å ha et rapporteringssystem som jobber for deg, med mulighet for innsikt til alle tider.
Kundene vil nå forstå tallene, og i hvilken retning bedriftens økonomiske situasjon går. Dagens evaluering av hvilke regnskapsbyrå som skal velges går mer på å ha en sparringspartner som forklarer hvordan deres økonomiske situasjon er til enhver tid. Med skybaserte tjenester blir dette enklere for byrået. Kundene blir mer involvert, og det er mer nysgjerrighet til tallene bak enn det har vært tidligere.
Med OneStop Reporting har du ett rapporteringssystem, med alle verktøyene du trenger for å bli best – uansett kundebehov.
Les også: Hvorfor bør ditt byrå ta i bruk skybasert rapporteringsverktøy?
Holder dine økonomisystem mål i dag?
Mange regnskapsbyråer bruker i dag mer enn ett økonomisystem. Felles for disse er at svært få av disse kan levere en komplett rapporteringsløsning som dekker alle ulike kundebehov. Dette er avgjørende i dagens marked, som er preget av sterk konkurranse blant regnskapsbyråene. De siste årene har det eskalert til at både store og små byråer tar i bruk flere komplette ERP-system, som betyr at man sitter og produserer regnskap i ulike system. Da må du kunne være ganske god i litt av alt, uten muligheter til å bli best i noe.
Det å være utrolig god i ett system er nøkkelen til suksess. Det blir vanskelig med flere økonomisystem, men med rapporteringssystemet OneStop Reporting kan du spesialisere deg på nettopp dette. Og kan du allerede excel, så kan du mye av OneStop Reporting. Du får fleksibiliteten til å lage alt fra standardrapporter til skreddersøm – Uavhengig av hvordan kundebehovet eller oppdraget ser ut.
Fordelen med å ta i bruk ett rapporteringsverktøy, selv om du bruker regnskap i fire system, er at du får bygget spisskompetanse på akkurat det systemet du trenger for å vise verdien du tilfører til kunden. Du bygger din egen layout, og kan skreddersy rapportene til oppdragets behov – Enten det er til en stor eller liten kunde, med god eller dårlig økonomiforståelse.
Les mer: Hva bør du se etter i en rapporteringsløsning?
Bedre kunderelasjon
Majoriteten av rapportering fra et byrå til sine kunder skjer via standardrapporter, og i OneStop Reporting kan du bygge dine egne standardrapporter. Hvorfor ikke jobbe smart og effektivt, selv på de enkle rapporteringsbehovene som er der ute? Da får du tid til å være en god rådgiver, samtidig som du kan ta på deg flere kundeoppdrag.
En rapport er byråets profil og mulighet til å skinne ovenfor kundene, ettersom det er det eneste du “fysisk” leverer. OneStop Reporting er i tillegg til et rapporteringssystem, et verktøy å bruke i kommunikasjon med dine kunder. Den benyttes til å presentere tall på en forståelig måte for kunden, bygget på gode regnskapsmessige beslutningsgrunnlag.
Les mer: Derfor bør regnskapsføreren jobbe med kundekompetanse
Rapportene underbygger rådgivningsvirksomheten din, og all konsultasjon du har med kunden. Alt som har med rådgivning ligger i OneStop Reporting, med flere brukertyper. Du kan slippe kundene inn i akkurat det de ønsker, i eget design, med innsyn via arkivet eller dashboard – Med livedata.
Mer effektiv hverdag
De største regnskapsbyråene velger ett rapporteringsverktøy som snakker med alle økonomisystemene, så de blir gode på akkurat det verktøyet. Byråene er avhengige av å jobbe effektivt, og det å bygge spisskompetanse på distribusjonsmodulen og administrasjonsbiten er veldig viktig. Ved å ikke måtte frem og tilbake mellom ulike system, jobber du smart og sparer tid.