Oppdatering: Google var litt rask i avtrekkeren og har utsatt ekskludering av tredjepartsinformasjonskapsler til 2023. Det er likevel lurt å finne en permanent løsning for deres bedrift, da både Safari og Firefox allerede har gjort denne endringen hos seg.
Tidligere i år annonserte Google deres endringer av informasjonskapsler i Chrome. Denne endringen vil tre i kraft fra 2022. Målet er å beskytte personvernet og gi forbrukerne mer kontroll over egen data. I Norge skjer over 50 % av nettsurfing på Google Chrome. Disse endringene kommer, ikke overraskende, etter at de nye personvernslovene, GDPR i Europa og CCPA i California, ble innført. For å møte disse endringene, og den voksende bevisstgjøringen hos forbrukerne, over hvilke data som finnes, benyttes og deles om dem, må Google tilpasse seg.
Hva er informasjonskapsler?
Informasjonskapsler, cookies på engelsk, er filer som opprettes av nettsider. Disse lagres i nettleseren for å huske din surfeinformasjon som f.eks. at du er innlogget på nettsiden. Det kan også være andre ting, som din lokasjon. Dette kan for eksempel gi deg innhold basert på hvor du befinner deg. Målet med informasjonskapsler er å gi deg som forbruker en bedre og smidigere surfeopplevelse.
Hva er tredjepartsinformasjonskapsler?
Det er informasjonskapsler som blir lagt inn på nettsiden du besøker som sender din data til en tredjepart – en annen bedrift\selskap enn nettsiden du besøker. Endringene Google gjør vil kun påvirke disse. De vil ikke lenger bli tillatt i Chrome og data vil bli stoppet fra å bli sendt. Dette skjer fra 2022. Ukjent for mange, blir tredjepartsinformasjonskapsler brukt av selskap som Facebook. Dette kalles en Facebook Pixel. Målet med denne er å selge målrettede annonser, basert på dataen fra informajonskapselen.
Facebook Pixel er en kodesnutt som legges inn i kildekoden på nettsiden. Den fungerer som en informasjonskapsel i din nettleser. Den henter inn informasjon om forbrukere, og gjør at Facebook kan tilby mer målrettet annonsering i ettertid.
Hva betyr dette for Facebook Pixel?
Facebook Pixel, samt andre pixler som Snapchats, blir mest sannsynlig direkte påvirket av disse endringene. Dette er selskap som er avhengig av denne type data for å opprettholde kvaliteten, og inntjeningen, på deres annonsetjenester. En av de mulige løsningene for nettbutikker og andre nettsider blir å benytte seg av Facebook API. Facebook API gir bedrifter muligheten til å sende data direkte fra deres server, enn gjennom nettleseren til Facebook.
Hva betyr dette for deg som privatperson?
Det blir mer utfordrende for bedrifter å videresende data om deg, gjennom nettleseren. Og det er bra. Bransjen må da ta mer ansvar for å beskytte ditt personvern. Dette vil gjøre det vanskeligere å misbruke persondata om deg.
Som skrevet over, finnes det alternativer til dette, og nye kreative metoder vil dukke opp. Du vil fortsatt oppleve målrettede annonser fra nettsider, basert på surfingen din. Dette er selvfølgelig forutsatt av at du har samtykket til at det er greit. Med andre ord vil du oppleve få forandringer.
Hva betyr dette for din bedrift?
Dataen fra Facebook Pixel er viktig for målrettet annonsering. Bruker dere dette og Facebook Ads, må dere løse dette allerede nå. På denne måten sørger dere for å opprettholde kvaliteten og effektiviteten på dagens markedsføring.