Gå til hovedsiden

Hva bør du tenke på når du skal presentere designet ditt?

For mange er det å skulle presentere designet sitt, og i det hele tatt holde en presentasjon, forbundet med nerver og usikkerhet. Hva kan du gjøre for å føle deg mer forberedt og hva bør du tenke på når du skal presentere designet ditt?

Hjertet dunker og pulsen øker. Det er bare et par minutter til møterommet fylles opp med prosjekteiere, ekspertbrukere og utviklere. Du skal snart presentere arbeidet ditt og vise frem skissene til den nye løsningen du er med å lage. Du kjenner at du begynner å bli klam i hendene og svetteperlene kommer frem i pannen.

Kjenner du deg igjen i beskrivelsen over? Synes du også at det kan være ubehagelig å stå foran en forsamling og holde en presentasjon? Du er ikke alene og for mange av oss er det å holde presentasjoner både stressende og skremmende.

I boken “Presenting Design Work” skriver Donna Spencer om ulike presentasjonsteknikker, hvordan vi kan bli bedre på å holde presentasjoner og hvorfor vi faktisk holder designpresentasjoner. I dette blogginnlegget går jeg gjennom det jeg synes har vært mest nyttig.

Hvorfor presenterer du?

Donna Spencer forteller at grunnen til at mange synes det er både stressende og skremmende å holde designpresentasjoner kommer av vår manglende forståelse for hvorfor vi holder presentasjonen. Det å presentere handler om å lytte, kommunisere og ikke minst invitere folk inn i designprosessen. Det er en måte å få folks oppmerksomhet på og for å få tilbakemeldinger basert på brukernes behov.

En av våre oppgaver som UX-designere er å hjelpe andre til å ta gode beslutninger. Det er sjeldent vi som har det siste ordet, men din jobb er å veilede andre til å ta gode valg i prosjektet.

Det handler ikke om deg

Å holde designpresentasjoner handler ikke om å få ros for godt utført arbeid. Det handler heller ikke om å validere ferdighetene dine eller kunnskapen din. Poenget er at du skal få konstruktiv tilbakemelding fra teamet ditt og brukerne av løsningen, slik at du kan sørge for løsningen treffer på best mulig måte.

Det kan til tider være utfordrende å ikke ta kritikk personlig. Da er det viktig å huske på at dere skal bruke ferdighetene dere har sammen som et team til å forbedre løsningen. Det er hele teamet som eier designet. Det at hele teamet kan være med på å ta designavgjørelser vil kunne øke både teamfølelsen og eierskapet til løsningen.

Kjenn publikummet ditt

Hvem er det som om snart møter deg i møterommet? Er det personer du allerede vet hvem er, eller er det helt nye personer som du aldri har møtt før? 

Det kan være en stor fordel å vite hvilke personer man skal presentere for og hva rollen deres er. Hvis dette er kjent er det også lettere å forutse hvilke typer spørsmål som kan komme, og du kan forberede noen gode svar på nettopp disse spørsmålene. Som en bonus vil du kanskje føle deg mindre nervøs før presentasjonen din hvis føler deg godt forberedt.

For at du skal kunne lytte til publikummet er det altså viktig å vite hvem de er og hvordan du skal bruke tilbakemeldingene deres. Vil deres mening påvirke sluttresultatet til designet eller prosessen i prosjektet? Kanskje har du tidligere gått glipp av gode tilbakemeldinger fordi du ikke har visst hvem du har presentert for? Ved å vite hvem som sitter i rommet vil du kunne stille de riktige spørsmålene tilpasset deres ekspertise.

Fokuser på sluttresultatet

Ofte kan det føles naturlig å vise frem alle skissene du har produsert før du kom frem til det endelige resultatet. Du ønsker kanskje å vise at du har brukt mye tid og lagt mye arbeid i det. Men dette er irrelevant for møtedeltakerne og det viktigste er å vise dem hva du har kommet frem til. 

Et godt tips som kom frem i boken til Spencer er å presentere resultatet fra en brukers perspektiv. Vis dem hvordan «Sandra» kan utføre arbeidet sitt i den nye løsningen eller i skissene du har laget. Det blir som å bruke en form for personas i presentasjonen din. Fordelen med å presentere på denne måten er at mennesker lettere engasjerer seg gjennom historier og dermed husker det bedre. Det kan også føre til færre forstyrrelser i møtet, og man unngår å bli avbrutt fordi de er opptatt av å følge med på historien du formidler.

Øvelse gjør mester

Håper du  på lik linje som meg kan dra nytte av rådene til Spencer og at pulsen din er litt lavere neste gang du skal presentere designet ditt. Lykke til på neste presentasjon og husk at øvelse gjør mester! 

Ønsker du flere gode tips fra Donna Spencer på å presentere designet ditt anbefaler jeg deg å lese hele boken. Den finner du her.