I IT-bransjen er det få ting som er mer hypet enn cloud computing. Noen sier at det vil endre hele industrien, noe som absolutt kan være tilfelle, men i vår iver etter å støtte hypen er det viktig å bryte cloud computing inn i de konkrete delene det er bygget av.
Cloud computing er en forretningsmodell og ikke en teknologi. Det betyr at det ikke er en banebrytende maskinvare eller programvareteknologi som plutselig har gjort cloud mulig. Derimot består den av kjente teknologier og konsepter, satt sammen på en ny måte. Disse teknologiene er kjent som lag. Ved å legge lagene sammen får vi pakken som muliggjør cloud.
La oss ta en titt på lagene i cloud computing – infrastruktur, platform, software og business.
De fire lagene i cloud
Infrastructure as a Service (IaaS)
Det grunnleggende laget i cloud er infrastrukturen – IaaS (Infrastructure as a Service). Dette laget er i utgangspunktet maskinvare og nettverk. Det som skiller dette fra en vanlig server eller et hostingfirma er hovedsakelig to ting: skalerbarhet og virtualisering.
Det aller viktigste er skalerbarheten. De sanne IaaS-leverandørene skalerer IaaS-laget sitt i så store mengder at marginalkostnaden for å legge til mer prosessorkraft, minne eller lagring nærmer seg null.
En av de første tjenestene hvor dette ble sett var med Gmail – Googles e-posttjeneste der hver bruker får rundt 8 GB gratis lagringsplass. For å kunne gjøre dette bygde Google gigantiske datasentre bestående av (sannsynligvis) millioner av servere.
Den andre forskjellen fra tradisjonell hosting er virtualisering. Dette er en programvare som virtualiserer all maskinvare. Virtualisering lar IaaS-leverandøren utnytte databehandlingsressursene til så høyt som 90%, sammenlignet med at et enkelt selskap har egne servere inaktiv mesteparten av tiden.
Platform as a Service (PaaS)
Det andre laget av cloud er plattformen – PaaS (Platform as a Service). Plattform-laget gir ressurser til å faktisk bygge applikasjoner. I kombinasjon med IaaS, gir PaaS muligheten til å utvikle, kjøre og hoste applikasjoner.
Plattform-laget åpner for at tredjeparter kan legge til sin egen programvare (eller integrasjon) i en skytjeneste. Et eksempel på en velkjent PaaS er Microsoft Azure. Denne plattformen gir utviklere rask tilgang til et fullt utviklings- og distribusjonsmiljø, og lar deg til og med kjøre applikasjonene du bygger.
Software as a Service (SaaS)
Det siste skylaget er den faktiske programvaren – SaaS (Software as a Service). SaaS har blitt brukt i mange år, men i skysammenheng er SaaS det laget brukeren benytter fra en tjenesteleverandør.
SaaS-laget må være nettbasert og dermed tilgjengelig overalt og gjerne på hvilken som helst enhet. Det gir ikke mening å spørre om en tjeneste er cloud eller SaaS, da SaaS er et lag i en cloud stack. På den annen side er det viktig å forstå at cloud er mye mer enn SaaS, på grunn av de andre lagene som sammen utgjør hele cloud-stacken.
Business Process Outsourcing (BPO)
Det øverste laget av cloud er BPO (Business Process Outsourcing). Siden BPO absolutt ikke er teknologi, diskuteres det om BPO kan betraktes som et cloud-lag. Men som nevnt i begynnelsen av artikkelen handler cloud om forretningsmodeller, ikke teknologi.
De andre lagene i skyen er opptatt av å konsumere tjenester fra en leverandør, mens BPO handler om å outsource tjenester til en leverandør, og den samme logikken gjelder derfor som for de andre lagene.
Disse lagene er bare en brøkdel av det cloud handler om, men det er viktig å forstå dette konseptet, da det er kjernen i cloud computing.
Når nye løsninger etableres på skybaserte plattformer, tilbyr Visma Consulting å ta et totalansvar for utvikling, vedlikehold og drift av systemene.