Gå til hovedsiden

Hva er en innholdsstrategi?

Enhver virksomhet bør ha en tydelig og konkret innholdsstrategi som skaper en retning for det innholdet som produseres av markedsavdelingen. Men hva er egentlig en innholdsstrategi, og hvorfor er det så viktig?

Hva innebærer en innholdsstrategi?

Skal du markedsføre bedriften din holder det ikke lenger med tradisjonelle reklamekanaler. Du må være synlig på nett og du må tenke innhold. Å ha en solid og velutviklet innholdsstrategi er en sikker måte å skape seg et konkurransefortrinn på. Det produseres utrolig mye innhold “i blinde”, altså uten formål – en tilnærming som sjeldent gir deg suksess. 

Og konkurransen er større en noen gang. Ifølge Hubspots “Not Another State of Marketing Report” svarte nesten 70% av selskapene at de aktivt ville investere i innholdsmarkedsføring i 2020. En trend som forventes å fortsette de kommende årene. Samtidig viser undersøkelser at 63% av bedrifter ikke har en dokumentert innholdsstrategi. Dette er alt for mange.

Det første steget man bør ta for få et forsprang i markedet og skape et engasjert publikum, er å ha en solid og smart innholdsstrategi på plass. Enten du nettopp har begynt med innholdsmarkedsføring eller du har benyttet denne tilnærmingen en stund, vil det aldri skade å ta et steg tilbake for å se på innholdsstrategien. På den måten kan du sikre at den er oppdatert, nyskapende og engasjerende for kundene dine.

Innholdsstrategi

Innholdsmarkedsføring, også kjent som content marketing, er en strategisk markedsførings- og forretningsprosess med fokus på å skape og distribuere verdifullt, relevant og kvalitetssikret innhold for å tiltrekke og beholde et klart definert publikum, og til slutt drive salg. Når dette gjøres riktig hjelper innholdsmarkedsføring med å skape et forhold til din målgruppe, noe som igjen fører til tillit. Når målgruppen din stoler på deg, er de mer villige til å gjøre forretning med deg når de har kommet så langt at de vil gjennomføre et kjøp. 

Nederst på siden kan du laste ned vår gratis guide til en komplett innholdsstrategi.

Innholdsmarkedsføring skal være hjelpsomt for forbrukeren. 78 prosent av forbrukere sier at de foretrekker å bli kjent med en bedrift via artikler i stedet for reklame. For å lykkes med å være hjelpsomme fremfor å fremstå som masete, må man ha en god strategi for innholdet i bakhånd. Den hjelper virksomheten å holde seg på rett kjør.

Market Muse forklarer innholdsstrategi slik: 

«Content strategy is the ongoing process of translating business objectives and goals into a plan that uses content as a primary means of achieving those goals.»

En innholdsstrategi bør sette føringer for stort sett alt innhold du lager eller eier; skriftlig, visuelt, nedlastbart eller lignende. Innholdsstrategien er den delen av markedsplanen din som kontinuerlig viser hvem du er og kompetansen du bringer til din bransje. En innholdsstrategi skal hjelpe deg å se målet ditt tydeligere, samt hvilke tiltak du bør gjøre for å komme deg til ditt. 

Som innholdsstrateg er det ditt ansvar å vite hvilke større mål du bidrar til og hvorfor. Riktig innhold til feil formål gir ikke konsekvente resultater. En innholdsstrateg sin oppgave er å utvikle en retning for hvordan innhold kan bidra til å nå det overordnede forretningsmålet. 

Planlegging av innholdet ditt gir deg en retning for innholdet du skal produsere. En innholdsstrategi referer ikke til selve utviklingen av innholdet, men er ment for å guide deg til å utvikle og distribuere relevant og hjelpsomt innhold til riktig målgruppe. Med en strategi i bakhånd kan man ta mer selvsikre og taktiske avgjørelser angående hvilke emner du vil ta for deg, hvilket format innholdet vil ha og når du skal publisere det.