Skal du markedsføre bedriften din holder det ikke lenger med tradisjonelle reklamekanaler. Du må være synlig på nett og du må tenke innhold. Å ha en solid og velutviklet innholdsstrategi er en sikker måte å skape seg et konkurransefortrinn på. Det produseres utrolig mye innhold “i blinde”, altså uten formål – en tilnærming som sjeldent gir deg suksess.
Og konkurransen er større en noen gang. Ifølge Hubspots “Not Another State of Marketing Report” svarte nesten 70% av selskapene at de aktivt ville investere i innholdsmarkedsføring i 2020. En trend som forventes å fortsette de kommende årene. Samtidig viser undersøkelser at 63% av bedrifter ikke har en dokumentert innholdsstrategi. Dette er alt for mange.
Det første steget man bør ta for få et forsprang i markedet og skape et engasjert publikum, er å ha en solid og smart innholdsstrategi på plass. Enten du nettopp har begynt med innholdsmarkedsføring eller du har benyttet denne tilnærmingen en stund, vil det aldri skade å ta et steg tilbake for å se på innholdsstrategien. På den måten kan du sikre at den er oppdatert, nyskapende og engasjerende for kundene dine.
Innholdsstrategi
Innholdsmarkedsføring, også kjent som content marketing, er en strategisk markedsførings- og forretningsprosess med fokus på å skape og distribuere verdifullt, relevant og kvalitetssikret innhold for å tiltrekke og beholde et klart definert publikum, og til slutt drive salg. Når dette gjøres riktig hjelper innholdsmarkedsføring med å skape et forhold til din målgruppe, noe som igjen fører til tillit. Når målgruppen din stoler på deg, er de mer villige til å gjøre forretning med deg når de har kommet så langt at de vil gjennomføre et kjøp.
Innholdsmarkedsføring skal være hjelpsomt for forbrukeren. 78 prosent av forbrukere sier at de foretrekker å bli kjent med en bedrift via artikler i stedet for reklame. For å lykkes med å være hjelpsomme fremfor å fremstå som masete, må man ha en god strategi for innholdet i bakhånd. Den hjelper virksomheten å holde seg på rett kjør.
Market Muse forklarer innholdsstrategi slik:
«Content strategy is the ongoing process of translating business objectives and goals into a plan that uses content as a primary means of achieving those goals.»
En innholdsstrategi bør sette føringer for stort sett alt innhold du lager eller eier; skriftlig, visuelt, nedlastbart eller lignende. Innholdsstrategien er den delen av markedsplanen din som kontinuerlig viser hvem du er og kompetansen du bringer til din bransje. En innholdsstrategi skal hjelpe deg å se målet ditt tydeligere, samt hvilke tiltak du bør gjøre for å komme deg til ditt.
Som innholdsstrateg er det ditt ansvar å vite hvilke større mål du bidrar til og hvorfor. Riktig innhold til feil formål gir ikke konsekvente resultater. En innholdsstrateg sin oppgave er å utvikle en retning for hvordan innhold kan bidra til å nå det overordnede forretningsmålet.
Planlegging av innholdet ditt gir deg en retning for innholdet du skal produsere. En innholdsstrategi referer ikke til selve utviklingen av innholdet, men er ment for å guide deg til å utvikle og distribuere relevant og hjelpsomt innhold til riktig målgruppe. Med en strategi i bakhånd kan man ta mer selvsikre og taktiske avgjørelser angående hvilke emner du vil ta for deg, hvilket format innholdet vil ha og når du skal publisere det.