Gå til hovedsiden

Hvordan optimalisere Metatittel og -beskrivelse

Vi skal se litt på hvordan vi kan jobbe strategisk og optimalisere meta i Magento 2. Tittelen og beskrivelsen er vår annonsetekst i søkeresultatene. Selv med en god rangering i Google er det ikke nødvendigvis at brukeren får med seg eller klikker inn til din side. Vi vil se på hvordan du kan gjøre noen […]

Vi skal se litt på hvordan vi kan jobbe strategisk og optimalisere meta i Magento 2.

Tittelen og beskrivelsen er vår annonsetekst i søkeresultatene. Selv med en god rangering i Google er det ikke nødvendigvis at brukeren får med seg eller klikker inn til din side. Vi vil se på hvordan du kan gjøre noen grep for å øke og utnytte trafikkpotensialet.

La oss først forklare kort om hva Metatittel og -beskrivelse er. Den blå teksten på søkeresultatsiden er Metatittelen og den grå er Metabeskrivelse.

Viser hva metatittel og -beskrivelse er

Tips: Metatittel kan påvirke rangeringen i det organiske søkeresultatet. Her er det viktig å inkludere søkefrasen du ønsker å optimalisere for i begynnelsen av tittelen.

Hvordan gjøre endringer i Magento 2?

I Magento 2 er det mulig å endre tittel og beskrivelse på alle sider. Når du er i backend klikker du på “Catalog → Categories”. Velg kategorien du vil gjøre endringer. Under “Search Engine Optimization” vil dere finne “Meta title” og “Meta Description”.

Her er det mulig å gjøre de endringene du ønsker for å optimalisere meta for alle søkemotorer. Meta keywords benyttes ikke lenger, men det gjør ingenting om du ønsker å legge inn nøkkelord her.

Velg Catalog -> Categories -> Search Engine Optimization på høyre side
Velg Catalog -> Categories -> Search Engine Optimization på høyre side

*For produkter velger du Products i stedet for Categories og klikker “Edit” på produktet du ønsker å optimalisere.

Hvordan skrive en god metatittel?

Start alltid med primærsøkeordet du ønsker å optimalisere siden for. Deretter legger du inn CTA (call to action). CTA benyttes for å trekke oppmerksomhet og øke klikkraten inn til din nettside. Det er viktig å utnytte plassen vi får i Google. I enkelte tilfeller kan det være lurt å inkludere sekundære søkeord om du ønsker å optimalisere for flere i stedet for CTA. Avslutt også alltid med brand. Søkemotorer er en kanal som også styrker brand, uten at vi ofte tenker på det.

Metatittel har en begrensning på 600 pixler i søkeresultatet. Så vår anbefaling er å holde den mellom 55–60 tegn inkludert mellomrom.

Hvordan utnytte metabeskrivelsen optimalt?

Metabeskrivelsen kan ikke direkte påvirke rangeringen i søkeresultatene, men den er med på å øke klikkfrekvensen. Ha best mulig informasjon om hva siden lenken peker til handler om og inkluder USP i forhold til hva dere tilbyr. Som i eksemplet under har vi hatt fokus på fri frakt, rask levering og gratis retur. Hva er deres USP?

Metabeskrivelse har en begrensning på 920px . Vi anbefaler å benytte minst 130 og holde beskrivelsen under 160 tegn inkludert mellomrom for optimale resultater.

Eksempel 1 — Metatittel med CTA

Her er et eksempel med hvordan vi kan lage metatittel og -beskrivelse. En enkel formel for metatittel med CTA bør være “Primærsøkeord + CTA + Brand” . Legg til informasjon om hva brukeren kan finne på siden med bedriftens USP i beskrivelsen.

Eksempel på CTA i metatittel for Nike sko
Eksempel med CTA for å øke klikk og bedriftens USP i beskrivelsen.

Eksempel 2 — Metatittel med sekundære søkefraser

Hvis vi ønsker å styrke siden for rangeringer på sekundære søkefraser som f.eks. joggesko og løpesko kan det inkluderes i tittelen. Dette er fordi det kan være synonymer eller andre søkefraser vi ønsker å dekke på samme side. Ved bruk av sekundære søkefraser er det viktig at søkeintensjonene er like. F.eks. er det noen som søker joggesko og noen som bruker løpesko. Hvis vi ønsker å treffe begge på samme side kan det være lurt å inkludere begge søkefrasene.

Eksempel med sekundær søkefrase for Nike sko
Eksempel med sekundære søkefraser vi ønsker å benytte for å øke relevans og synlighet

Søkeordsanalyse er viktig å ha på plass før du begynner

Gjør alltid en søkeordsanalyse før du skal optimalisere Metatitler og -beskrivelser på din nettside for best mulig resultat. En søkeordsanalyse vil kartlegge populære søkefraser og søketrender. Det vil øke potensialet til trafikk fra søkemotorer.