Gå til hovedsiden

Hvordan sørge for bedre likviditet?

I utfordrende tider, som nå, er det viktigere enn noen gang å sikre bedriftens likviditet – men, hvordan?

God likviditet er viktig
God betalingsevne er viktig i utfordrende tider

Med mye usikkerhet knyttet til økonomi i disse tider, er det viktigere enn noen gang, å passe på at egen likviditet er så god som mulig. Og har du eventuelle utestående beløp, er det på tide å sørge for at pengene finner veien hjem – til nettopp din konto. Her er noen tips på veien!

Ta en sjekk – hvordan står det egentlig til med bedriftens likviditet?

Jobber du i, eller driver du en bedrift som tilsynelatende går bra? Da er det viktig å spørre seg om det også står bra til med likviditeten i bedriften. God likviditet, eller betalingsevne på godt norsk, er nemlig ikke ensbetydende med stor omsetning og lønnsom drift. 

Har du god likviditet, betyr det at du kan kjøpe de varene du trenger, og at du kan betale regningene dine. Med andre ord den kortsiktige gjelden. Det finnes dessverre mange eksempler på bedrifter som har gått konkurs, selv om salget går bra. Problemene har ofte startet med at de ikke får betalt for det de har solgt. For mange ubetalte regninger kan derfor påvirke din likviditet negativt.

Få oversikt over økonomien

Ta kontroll på pengestrømmen din. Hva kommer inn, og hva går ut? Har du mange utestående fordringer, og kunder som tøyer kredittiden? Da bør du vurdere å gjøre noen grep. 

Bruker du eksempelvis et moderne, skybasert regnskapsprogram, som Visma eAccounting, Tripletex eller Visma.net, har du et godt grunnlag for å få god oversikt over tallene dine. Og, under det som kalles reskontro, vil du enkelt få se alle de utestående beløpene du måtte ha.

En av de vanligste grunnene til at bedrifter går konkurs, er nettopp fordi de ikke har kontroll på økonomien. Pass derfor på at din bedrift ikke blir en del av denne statistikken.

Full oversikt i Visma eAccounting
Under reskontro finner du oversikt over alle utestående fordringer

Send en betalingspåminnelse

En betalingspåminnelse, eller purring som det også kalles, kan sendes hvis kunden din ikke har betalt innen forfall. Veldig mange kvier seg for denne delen av fakturaoppfølgingen, ettersom det både kan være tidkrevende og føles ubehagelig. Det kan derfor være lurt å bruke en profesjonell tredjepart.

Tjenester for purring og inkasso fra profesjonelle leverandører, finner du lett tilgjengelig i ditt økonomisystem. Aktiverer du eksempelvis Visma AutoCollect, kan du automatisere purre- og inkassoflyten med få tastetrykk, uten at det koster deg noe.

God fakturaoppfølging er viktig. Har du gode rutiner, og er tydelig med kundene dine på hvilke betalingsbetingelser som gjelder, vil du først og fremst fremstå som en profesjonell aktør overfor kundene dine. Og skulle de til formodning motta et betalingsvarsel fra deg, vil det ikke komme som en overraskelse.

Gode rutiner – et must!

Gode rutiner er som nevnt, veldig viktig. Har du gode rutiner, samtidig som du er klar og tydelig i kommunikasjonen din, så vet kundene dine hva de kan forvente seg av deg. 

Start med å se for deg hvordan du vil at prosessen fra du sender ut en faktura, til pengene er inne på konto, skal foregå. Når skal faktura ut? Hvor lang kredittid skal du operere med? Hvordan skal du håndtere fakturaoppfølgingen? 

Lag deg en gjennomførbar og god rutine for fakturering, purring og inkasso – og følg den.

Automatiser fakturaoppfølgingen, og få bedre likviditet – les om Visma AutoCollect

Jo raskere du fakturerer, jo raskere får du betalt

God kundebehandling kan være så mye. En, er at kunden får faktura raskt etter at kjøpet er gjort. Utsetter du faktureringen, kan det fort gå i glemmeboken for både deg og kunden din. Sjansen er derfor større for at pengene går tapt. 

Å motta en faktura månedsvis etter et kjøp er heller ingen god kundeopplevelse. Ha derfor, som en del av rutinen din, å fakturere med en gang. Med deg friskt i minne, er det større sjanse for at du får betalt – innen betalingsfristen. 

Les også: 6 tips til bedre likviditet

Reduser kredittiden – ikke gi kundene unødvendige lange lån

Ta en titt på kredittiden du gir kundene dine i dag. Hvor lenge etter forfall på faktura venter du med å sende ut en purring? Venter du måneder bør du vurdere å korte ned kredittiden. Å være «bank» for kundene dine, er dessverre ikke så lurt for likviditeten. Dessuten, med mulighet for både å motta faktura på e-post og som efaktura direkte i nettbanken i dag, så er det ingen grunn til at en faktura ikke gjøres opp til forfall.

Les også: Hultwalcker Consulting valgte å automatisere jobben med purring og inkasso

Færre purringer med efaktura

Og, når vi snakker om efaktura. Visste du at det er enklere å få betalt hvis du sender en efaktura,  fremfor faktura per post eller epost? 9 av 10 efakturaer blir betalt ved forfall, og i tillegg så sparer du ca 55 kroner per faktura (Kilde Visma Digital Index). 

Å sende en efaktura reduserer derfor behovet for å purre på utestående beløp – og er vesentlig billigere enn å sende fakturaer på andre måter. Med andre ord, mye bedre for din likviditet.

Halv skatt gir muligheter

Med halv skatt i november eller desember, har mange mer penger å rutte med. Erfaringsvis er dette en periode hvor flere gjerne ønsker å gjøre opp for seg. I tillegg har mange bedrifter mindre utgifter i disse dager, ettersom kostnader som tidligere var knyttet til eksempelvis reiser, overnattinger og julebord, nå er helt eller delvis borte.

Med andre ord, en god periode for å purre på utestående beløp. Utnytt muligheten til å få inn pengene dine, og ta juleferie med bedre likviditet!


Automatisert fakturaoppfølgingen = mer tid og mindre frustrasjon

Som tidligere nevnt, så er det enkelt å spare tid og krefter på innfordringen. Automatiserer du både faktureringen, purring og inkasso, går mye av seg selv, og du kan spare deg for både tid og frustrasjon. Regelverket rundt inkasso kan i tillegg være komplisert, så bruker du en løsning for dette, slipper du å sette deg inn i lover og regler rundt dette. 

Å automatisere betyr ikke at du mister kontrollen på oppfølgingen av de utestående fordringene dine – den har du fortsatt. Men, du slipper å gjøre jobben manuelt.

Les også: Derfor bruker regnskapsbyrået Azets AS Visma AutoCollect på sine kunder

God likviditet er viktigere enn noen gang!

I utfordrende tider, som nå, er det viktigere enn noen gang å sikre bedriftens likviditet. Fakturer tidlig, sørg for å få inn utestående beløp – og følg opp de kundene som venter med betalingen. Gjør du de riktige grepene, vil vi påstå at din bedrift vil være bedre rustet for videre vekst, i fortsatt usikre tider!

Vil du vite mer om hvordan automatisert fakturaoppfølging kan bidra til bedre likviditet?

Les mer om Visma AutoCollect