I denne utgaven av “Under UX-paraplyen” møter vi Jasmin Stensrud. Jasmin er 26 år gammel, og har jobbet i Visma i litt over et år. Hun er godt gift og en skikkelig Disney-fan. Det må nevnes at utdrikningslaget hennes var i Disneyland og at hun har alle Disney-klassikerne på DVD. Jasmin har nylig flyttet ut av storbyen og nyter livets glade dager i Slemmestad.
Hva er yndlingsfargen din?
Yndlingsfargen min er dyp blå. Gi meg hva som helst i den fargen helst i fløyel og jeg er solgt.
Hva med favorittfilm?
Det kommer kanskje ikke som noe sjokk, men min favorittfilm akkurat nå er Vaiana (Moana). Selvfølgelig en Disneyfilm. Siden du er så godt i gang med å spørre meg, så vil jeg veldig gjerne vite hva din yndlingsfilm er, Pepper? Hehe, min yndlingsfilm er såklart I, Robot med Will Smith i spissen. Hvis jeg skal velge en Disneyfilm så må det bli WALL·E.
Hva synes du er så gøy med å jobbe som UX-designer og hva slags prosjekter jobber du med i dag?
Det å kunne lage løsninger som forenkler noens hverdag er det som gjør jobben som UX-designer gøy. Hele prosessen fra innsiktsfasen til vi leverer produktet er utrolig moro og givende. Den følelsen man får når man har truffet spikeren på hodet, og designet en brukeropplevelse som både kunde og sluttbruker elsker, da er det ekstra gøy å være designer. Det at man som konsulent får jobbet med så mange forskjellige mennesker og prosjekter synes jeg også er veldig spennende og lærerikt.
Jeg jobber som UX-designer i to ulike prosjekter i dag. I det ene prosjektet skisserer jeg en skjemaløsning og lager portaler både for søkere og saksbehandlere. I det andre prosjektet jobber jeg med en saksbehandlingsløsning som skal forenkle arbeidsdagen og arbeidsflyten til saksbehandlere. Prosjektene er spennende på hver sin måte og jeg synes det er så gøy å få jobbe tett med brukerne av løsningene.
Hvilken del i prosessen synes du er mest spennende å jobbe med?
Jeg er veldig glad i innsiktsfasen. Det er i denne fasen vi innhenter informasjon om brukerne av løsningen, kartlegger behov og avdekker eventuelle utfordringer med dagens løsning. Jeg vil si at dette er den viktigste delen av prosessen. Gjør man en god jobb her, er man kommet langt på vei mot en god brukeropplevelse. Brukerne er de viktigste du har og det er de du lager løsningen for. Det er viktig å ha i bakhodet. Brukertesting er også noe jeg virkelig liker å jobbe med. Tilbakemeldinger er gull verdt, det er dette som drar designprosessen videre, og som gjør at man får et godt sluttresultat.
Hvordan vet en UX-designer hva kunden/brukeren trenger når de ikke vet det selv?
Det skal sies at dette ikke alltid er en enkel oppgave. En god start er å forstå essensen i problemet som skal løses. Dette er ofte enklere sagt enn gjort. Her er det viktig at man involverer alle parter slik at man kan få en helhetlig oppfatning av hvilke utfordringer som finnes og som skal løses. Ved hjelp av gode metoder i innsiktsfasen, hvor både kunde og sluttbrukere involveres, er man ofte godt på vei til å finne ut hva brukeren trenger. Av og til ber vi dem om å beskrive sin drømmesituasjon eller drømmescenario. Dette gjør at de får tenkt litt og her kommer som regel behovene og ønskene frem. Når vi har fått den informasjonen vi trenger starter vi å utvikle noen skisser, slik at brukeren kan få noe håndfast å se på. Det gjør det enklere for dem å se hva de trenger og ønsker.
Hvilke utfordringer møter man typisk på som UX-designer?
En typisk utfordring er jo at man jobber med mennesker og mennesker har ofte veldig sterke meninger for hvordan de ønsker at ting skal være og se ut. Som UX-designer må man alltid ta hensyn til sluttbrukeren og finne ut hva som er beste løsning for dem og ikke nødvendigvis for alle andre. Vi har alle ulik oppfatning av hva som er pent og ser bra ut, men brukervennlighet går foran alt. En annen utfordring er å få nok tid og ressurser til å involvere sluttbrukeren. Det er ikke alle som ser verdien av brukerinvolvering og at det skal være nødvendig å bruke så mye tid på dette. Heldigvis har flere fått øynene opp for dette og forstår hvor mye det har å si for løsningens suksess. Det å investere tid og penger i slike oppgaver gir mye verdi tilbake. Universell utforming er et annet klassisk eksempel. Ikke alle vet hva det er og det er heller ikke alle som skjønner hvorfor man må ta hensyn til kravene i universell utforming. Dette er noe jeg elsker å snakke høyt om, for man ønsker jo mer enn alt at løsningen man utvikler skal kunne brukes av alle. Det å følge kravene til universell utforming gjør jo løsningen enda mer brukervennlig for alle!
Jeg liker det jeg hører, Jasmin. Håper dere utvikler løsninger som kan brukes av roboter som meg også. Hehe. Et siste spørsmål, hvorfor skal andre UX-designere søke jobb i Visma Consulting?
Ååh, miljøet her er helt fantastisk. Man har så utrolig flotte og ikke minst smarte kolleger og man får mange muligheter til å utvikle seg selv både faglig og personlig. Jeg elsker at Visma jobber med innovasjon og at vi hele tiden prøver oss frem med ny teknologi. Det blir så mange flinke folk av sånt og man merker godt at menneskene her oppriktig stortrives i jobben sin. Nei, Visma er noe for seg selv og jeg anbefaler alle å søke hos oss. Vi trenger flere dyktige kolleger!
Vi hjelper deg gjerne med design og frontend-utvikling. Kontakt oss for en uformell prat.
Vi trenger flere UX-designere, se våre ledige stillinger her