Gå til hovedsiden

Magento er nå Adobe Commerce

Adobe samler merkevarene sine innen netthandel til ett enkelt brand. Og kun det, eller?

Utvikler stirrer tenkende på skjermen

Våren 2021 gikk Adobe inn for å ta det endelige steget for å få Magento inn under sin Adobe Experience Cloud-portefølje, og med det også døpe det om til Adobe Commerce. Dette kom ikke som et sjokk for oss. Siden Magento først ble kjøpt opp av Adobe i 2018, har det blitt tettere og tettere gap mellom fagmiljøene og tjenestene de leverer. Et konkret eksempel er hvordan nettbutikker kan ta i bruk Adobe Sensei for å tilby kundene anbefalinger basert på kunstig intelligens og maskinlæring.

Netthandel handler ikke bare om å selge produkter, men også å bygge digitale opplevelser som innfrir forventningene til kundene. For å gjøre dette, og kontinuerlig videreutvikle seg frem i tet, trenger man tilgang til nye teknologier og verktøy. Veien til Adobes katalog av tjenester under Experience Cloud blir bare kortere og kortere for butikker bygget på Adobe Commerce.

Magento Open-Source beholder riktignok navnet sitt enn så lenge, da den ikke er lagt under Adobe Experience Cloud sin paraply. Ønsker man å kvitte seg med denne begrensningen må man skaffe seg den fullverdige Adobe Commerce-plattformen.

De som er ekstra nysgjerrige kan lese mer på Adobes egen blogg for Commerce, hvor navnebyttet fra “Magento Blog” viser at det tar nok litt tid før alle er vant til det nye navnet.

Annet enn navnebytte er mye det samme. Koden blir mer og mer skalerbar og enklere for å koble på andre tjenester, Adobe har fortsatt et stort fokus på å gi butikker muligheter for å bygge rike, personaliserte innholdsunivers og utviklingstempoet tar seg stadig opp.