Innkjøpsprosessen
For å få på plass gode leverandøravtaler og gjøre gode innkjøp bør du følge dette løpet:
- Behovsanalyse
Ta for deg område for område, og se på hvilket behov du har innenfor de gjeldene områdene. - Søk leverandører
Skaff deg oversikten over hvilke tilbydere som finnes på markedet og hvem av dem som er relevante for din bedrift. - Innhent tilbud
Ta kontakter med de utvalgte leverandørene, presenter dem for ditt innkjøpsbehov og be om priser. - Vurder
Sammenlign tilbudene du har fått inn og bestem hvilket som har best pris og kvalitet for din bedrift. - Forhandle avtalen
Gå i dialog med leverandøren du foretrekker, se om du klarer å forhandle fram en enda bedre avtale og signer. - Kjøp
Bestill og motta produktene og tjenestene du trenger. - Og så – Husk å følge med i markedsutviklingen og kvalitetssikre avtalen
I de siste delene av prosessen er det mange som forsommer seg. Når det gjelder repeterende innkjøp fra faste leverandører er det lett å glemme eller nedprioritere å sjekke om de avtalebetingelsene du i sin tid gikk inn på fortsatt er konkurransedyktige etter at det har gått en stund. Er du sikker på at leverandøren du valgte i fjor fortsatt har det beste tilbudet? Har de justert prisene sine? Har det dukket opp nye tilbydere siden sist du sonderte markedet? Er det andre som har lansert nye og bedre løsninger? - Til slutt – Reforhandle
Hvis du ikke overvåker og revurderer de eksisterende innkjøpsavtalene dine fra tid til annen er det fare for at du taper penger. Derfor bør du gjenta hele prosessen regelmessig, fra første til siste fase.
Eller man kan samarbeide med en innkjøpsekspert som kan ivareta alt dette for deg. Da vil du også kunne oppnå de samme fordeler som med annen outsourcing – mer tid og fokus til din egen kjernevirksomhet. Med Visma Innkjøpssamarbeid kan du få en gratis og uforpliktende analyse, for å synliggjøre besparelsene våre fremforhandlede rammeavtaler kan gi.
Les mer om hvilke muligheter du har i vår guide!