Nettskyen oppleves for mange som noe abstrakt. Det kan derfor være smart og søke råd hos de som både er interessert i fagfeltet og som jobber og benytter skytjenester daglig.Peter Flem er leder for den norske Dataforenings faggruppe for Cloud Computing og IT-arkitekt i IBM. Han gir oss et klarere bilde på hva dette dreier seg om. I denne bloggposten oppsummerer jeg litt av hva vi snakket om – og lenger ned i posten finner du intervjuet i sin helhet. Ta en titt, da vel!
Hva er en skytjeneste?
Skytjenester er konsumering av tjenester og applikasjoner, samt prosessering av data over internett.
Ved å gå over til nettskyen beveger man seg fra skreddersydde løsningene til mer standardiserte løsninger. Du kan benytte tjenestene eller løsningene her og nå, uansett hvor du måtte befinne deg – så lenge du har tilgang til internett. Og ifølge Flem passer løsningen for alle. Nettopp fordi du selv velger hvilke tjenester du skal konsumere.
Fordeler ved nettskyen
- Du kan kjøpe og konsumere uten å eie – vi ser altså en capex til opex transformajson
- Stordriftsfordeler
- Konsumentdrevet utvikling
Ved overgang til nye løsninger bør du være oppmerksom på at utfordringer kan oppstå på veien:
- Det kan hende bedriften din ikke er klar – og du vil oppleve at det er behov for en modnings- og informasjonsinnhentingsfase
- Sikkerhet og juridiske uklarheter kan oppstå – du må derfor forstå hva du kjøper og hvilke konsekvenser det har for din bedrift
Ønsker du å vite mer om nettskyen – se video:
Peter Flems tre råd til deg som vurderer å gå over til en skyløsning:
• Just do it – gå ut til leverandørene og innhent informasjon for å forstå hva dette innebærer
• Kjenn dine interne prosesser og forstå hvordan skytjenester fungerer i forhold til standardiserte tjenester.
• Evangeliser innad i egen bedrift og skap oppmerksomhet rundt fordelene ved de nye løsningene.
Kort oppsummert:
Nettskyen er basert på tillitt – konsumentene kjøper en tjeneste som skal fungerer og har ikke behov for å vite hva som ligger bak. Det er viktig at løsningen er enkel å ta i bruk – det er nok derfor tjenester som facebook, twitter og google har blitt så populære, påpeker Flem. Dersom man ikke tilfredsstiller konsumentenes krav til enkelhet vil man ha et problem – for i bunn og grunn handler det om den menneskelige opplevelsen.