… Men vet du egentlig hva profileringsartikler er, og hvilke som bør brukes når?
Hva er profileringsartikler?
Profileringsartikler kan være alt fra giveaways i form av nøkkelringer og drops, til profileringstøy og it-utstyr med logo. Disse produktene kalles også profilartikler eller reklameartikler, og fellesnevneren er at det benyttes til profilering av logo og merkevare. Det kan være fornuftig å vurdere hva du ønsker å investere for spredning av bedriftens merkevare gjennom profileringsartikler. Et sted å starte er hvilke profilartikler som bør brukes når.
Last ned: Gratis guide til gode innkjøp
Hvilke profileringsartikler bør brukes i hvilke situasjoner?
Det finnes få begrensninger på hva som kan merkes med en logo. Ved valg av profileringsartikler bør du derfor ta utgangspunkt i å sammenligne produkt og formål. Det finnes en jungel av produkter innenfor profilmarkedet. Hva din bedrift kan ha behov for og når, spenner like vidt. Enkelte produkter er sesongbaserte, som for eksempel refleks, isskrape og luer. Andre produkter er uavhengig av sesong og kan være rent forbruksmateriell. Eksempler er kulepenn, skriveblokk og minnepenn.
Avgjørende for hvilke profileringsartikler som bør bestilles er likevel ikke produktene, men formålet. Det kan være lurt å ta utgangspunkt i noen enkle overordnede spørsmål:
1. Hvem skal bruke produktene?
Det er forskjell på hvilke produkter som bør bestilles basert på om det kun skal brukes internt kontra om det er beregnet for kunder og forretningsforbindelser. Ansatte kan gjerne ha bruk for profilklær, som for eksempel sportstøy. Kunder kan i større grad sette pris på praktiske produkter som flaske, sekk eller mobillader.
2. I hvilken sammenheng skal det brukes?
Profileringsartikler brukes til å skape gjenkjennelse, assosiasjoner og synlighet. Hvis bedriften skal på messer kan det være nødvendig med alt fra roll-ups og messevegg til strøartikler som drops, nødlader og handlenett.
3. Hvilket budskap skal på profileringsartiklene?
Om budskapet er kort- eller langvarig kan gi en pekepinn på hvor mye som bør bestilles. Hvis budskapet tilhører en sesongrelatert kampanje kan det være lurt å bestille færre produkter. For produkter som kan benyttes over en lengre periode vil det kunne være hensiktsmessig å bestille et større kvantum, som igjen kan gi en lavere pris.
Bedrifter som skal bestille profilartikler bør ha en formening om de ovennevnte spørsmålene. Basert på dette kan man ha et anslag på behov i antall, samt hva bedriften har tenkt til å bruke i kroner og øre.
Les også: 6 tips for å sikre gode innkjøpsavtaler
Hvor tidlig må du bestille?
Det er aldri for tidlig å planlegge bestillingen av profileringsartikler. Thomas Eid, spesialist på profilering i Lyreco, anbefaler bedrifter å tenke minst fire uker frem i tid til produktet må være klart. Dette kommer av at de fleste leverandører har 1-3 ukers leveringstid. Det kan likevel lønne seg å ta en titt på for eksempel julegaver allerede i januar. Jo nærmere julen du kommer, jo færre blir valgmulighetene og prisene kan også bli høyere. Hvor tidlig du må bestille avhenger likevel av om bedriften skal ha et generisk produkt, eller om det skal skreddersys i større grad.
Få rådgivning til bestilling av profileringsartikler
Det viktigste for en bedrift er å finne de rette profileringsartiklene, i en passende kvalitet og pris, som blir levert til riktig tid. Visma Innkjøpssamarbeid sikrer medlemsbedriftene ledende betingelser på profileringsartikler, og har leverandører som kan bistå med rådgivning og oppfølging for en enklere bestillingsprosess.
Ønsker du å vite hvor mye din bedrift kan spare på innkjøp av profileringsartikler? Få en gratis og uforpliktende innkjøpsanalyse for å kartlegge besparelser.