Spådommen om regnskapsførerens død
Historisk sett har regnskapsførerens oppgaver vært både manuelle og rutinepregede. I dag kan vi erstatte disse oppgavene med teknologi. Om vi legger dette til grunn, er det klart at de oppgavene som regnskapsføreren tradisjonelt har gjort, nå er i ferd med å forsvinne.
Problemet med denne spådommen er at den baserer seg på at en regnskapsfører bare jobber med med manuelle og rutinepregede oppgaver. Det stemmer jo ikke. I beste fall er dette en sannhet med modifikasjoner.
Les også: Derfor bør regnskapsbyråer jobbe nettbasert
Se også videoen hvor jeg oppsummerer temaene i dette blogginnlegget.
Ikke alt kan automatiseres
Faktum er at regnskapsførere, selv i mindre digitale regnskapsbyråer, allerede i dag har flere oppgaver utover de som enkelt kan automatiseres. Et eksempel er jo regnskapsførerens dialog med kunde i kundemøter. Menneskelig kontakt kan, som kjent, ikke så lett erstattes av teknologi.
For det andre har teknologien åpnet for mange flere og nye oppgaver for regnskapsføreren. I stedet for å bruke tid på manuelle rutineoppgaver, kan man jobbe mer strategisk med hver enkelt kunde, og gi dem den veiledningen og beslutningsstøtten de trenger. Mange byråer er allerede i gang med sin digitale reise, men vi vet også at det er mange som sitter litt på gjerdet og venter. Om de venter på bedre løsninger eller at noen tar initiativ, vet vi ikke.
Les også: Derfor bør regnskapsbyråer jobbe nettbasert
Hvem er fremtidens vinnere?
Fremtidens vinnere er de som klarer å omstille seg til de enorme endringene bransjen står overfor. Med endring mener jeg mye mer enn å bare ta i bruk ny teknologi. Endringen innebærer at regnskapsbyråene utfordrer menneskene, søker ny kompetanse og nye forretningsmodeller, nye prismodeller og nye leveransemodeller.
Har du de rette menneskene i dag for å kunne gjennomføre dette digitale skiftet?
Jeg mener at det å ha de rette menneskene, med den rette kompetansen er helt essensielt for å kunne utnytte teknologien i møtet med kunden.
Utnytter du de mulighetene som kommer nå og i tiden fremover, vil ikke framtiden være en trussel for deg lenger. Det handler om å gripe mulighetene ny teknologi gir, tenke nytt rundt hvordan dere løser oppgaver og ikke minst hvordan dere driver byrået fremover.
Sett regnskapsføreren i forsetet
Tenk på hvilke påvirkningsmuligheter dere egentlig har? Regnskapsføreren har allerede i dag et stort antall bedrifter i norsk næringsliv som sine kunder. Dette åpner opp mange muligheter. Som næringslivets rådgiver rundt digitalisering, kan du sette deg i førersetet og utvikle næringslivet i den retningen du ønsker.
Mulighetene for regnskapsføreren handler ikke bare om korrekt fakturahåndtering eller lønnsutbetaling. Det handler om hvordan du kan hjelpe kundene å jobbe smartere og ta bedre beslutninger, med utgangspunkt i teknologi.
På den måten kan du som regnskapsfører tilføre mye mer enn de tradisjonelle regnskapstjenestene og lønnstjenestene. Du kan levere merverdi til kundene dine.
Les også: Sandra Riise: Regnskapsbransjen har for lav selvtillit
Regnskapsbransjen har for lav selvtillit
Skal du levere merverdi til kundene dine, trenger du nok kunnskap. Sandra Riise, tidligere leder i Regnskap Norge og nå leder av Regelrådet, mener at regnskapsførere bør være en «one stop shop» på økonomiområd for kundene sine. Da er det viktig at du vet hva tjenestene dine er verdt. Hun sier videre at dagens regnskapsførere fakturerer historisk lave priser for tjenestene sine. Kanskje regnskapsbransjen har for lav selvtillit?