Gå til hovedsiden

Dette er retailtrendene i 2016 – Del 2

Her presenterer vi de 3 siste av 6 hete trender innen retail basert på våre funn og oppdagelser på NRF Big Show 2016.

retailtrender

Vi i Visma Retail har samlet alle trendene fra det som er verdens største retailmesse i seks temaer – de tre siste blir presentert her. Føler du at du har gått glipp av noe fordi du ikke fikk med deg de tre første temaene? I så fall finner du dem i Del 1.

4. Any way and any where they want it

I takt med at e-handelen øker, synker andelen butikkbesøk. Yngre generasjoner blir stadig mer kresne og utålmodige, og snart kommer de ikke til å gå i fysiske butikker. Kjedene svarer med å starte e-handel, men det er likevel viktig å fortsette å få kundene inn i butikkene. Der kan dere nemlig yte service, gi opplevelser, skape mersalg, etablere relasjoner og bygge merkevare – på måter e-handel som regel ikke har mulighet til.
Click and Collect er i kraftig vekst, og da spesielt i USA og Storbritannia. I løpet av bare et par år forventer Varehuset Bloomingdales at 25 prosent av salget blir gjort på denne måten. De vil derfor bygge om utleveringsavdelingen for å gi kundene en enda bedre handleopplevelse.

I tillegg kommer nye aktører med nye løsninger: På Manhatten leverer Uber ut varer innen en time etter at de er kjøpt på nettet. I Stockholm gjør Urb-it noe av det samme gjennom å samarbeide med flere butikker og kjeder. De jobber også med alternative leveringsmuligheter – droner er jo ikke lenger bare science fiction, så hva blir det neste…?

5. Millennial Magnetism

Alle trekkes mot Millennials, som 20- og 30-åringene kalles nå. Dette er dagens og fremtidens kunder, men de er kresne, utro og bevisste. Det er med andre ord vanskelig å gjøre Millennials fornøyde, og så langt har de heller ikke like mye penger de kan bruke som generasjonen over seg. Det gjør at man må tenke annerledes og kanskje utvikle nye forretningsmodeller for denne viktige kundegruppen – hvilket noen allerede har begynt å gjøre:
Dagligvarekjeden Whole Foods selger økologisk og lokalt produsert mat, hvilket passer Millennials’ ideologi – men ikke lommebøker. Derfor starter de nå en ny kjede kalt 365 by Whole Market, som selger naturlige og organiske produkter til lavere priser.

Et annet eksempel er det brasilianske motemerket Reserva, som har laget butikker Millennials trives i der de kan møte venner, spise og spille biljard.
Også Macy’s varehus på Manhattan har tatt grep: De har samlet alle merkevarer Millennials liker på ett sted, og dermed har de skapt et varehus i varehuset.

6. Exponential Technology

Den teknologiske utviklingen går i et forrykende tempo, og den vil bare øke. Med dagens fart tar det ikke lang tid før vi har datamaskiner som er like smarte – og smartere – enn hjernene våre. Forbrukerne følger nøye med på utviklingen, og du som er retailer må gjøre det samme.

Det finnes allerede i dag masse spennende teknologi og innovasjon, og mye av dette ble vist på messen. Som for eksempel den serviceinnstilte roboten som hjelper kunder med å handle i butikken, og smykkearmbåndet som mottar varsler sendt fra mobilen.

Og det kommer mer morsom teknologi:

 whitepaper om retailtrender
Last ned vårt whitepaper om retailtrender

Big data er fremdeles stort, og mulighetene innen dataanalyse blir enda mer raffinert. Internet of Things, hvor enhetene er koblet til nettet og kommuniserer med hverandre, er en selvfølge på all ny teknologi. Digital signage er også populært, og da spesielt interaktive skjermer kombinert med augmented reality. Hardware blir smidigere, og fokuset ligger på design og fleksibilitet – blant annet blir mobile enheter nettere. Når dette slås sammen med smart programvare fremstår mulighetene med tekniske hjelpemidler uendelige.

Hvis du som er retailer kan se og benytte deg av mulighetene teknologi gir, våge å tenke innovativt for å engasjere kundene dine, og øke handleopplevelsen deres samtidig som du jobber mer effektivt og lønnsomt – da har du oppskriften til din fremtidige suksess.

Oppsummering

  1. Forbrukerne har makten – som retailer må du følge, forstå, forutse og være der for kundene dine
  2. Digital og fysisk butikk jobber sammen – den eneste kanalen kunden bryr seg om er seg selv
  3. Gi en god handleopplevelse – engasjer kundene dine, overrask dem og oppfyll kravene de har
  4. Kundene dine blir utålmodige og forsvinner fra butikken – gi dem Click and Collect og fleksible leveransemuligheter
  5. Millennials er kresne, utro og bevisste – derfor må du tenke annerledes og lage nye forretningsmodeller
  6. Dagens teknologiske utvikling går raskere og raskere – den digitale fremtiden er her allerede