De norske og svenske handelsorganisasjonene Virke og Svensk Handel var med og arrangerte årets reise sammen med Visma Retail. Antallet deltakere viste seg å bli rekordhøyt, og besto først og fremst av kunnskapstørste bransjefolk fra Norge og Sverige. I tillegg til at deltakerne fikk være med på verdens største detaljhandelsmesse, inkluderte den seks dager lange turen også eksklusive programpunkter som var skreddersydde for de reisende.
Seminar om digitalisering innen retail
Vi startet den aller første dagen vår i New York med et seminar om “The Digital Transformation of Retail – staying agile & relevant”. Blant annet fortalte den irske dagligvarekjeden Joyce’s om den digitaliseringsreisen de har gjort, som inkluderer et nytt lojalitetssystem, en ny nettbutikk og en ny WMS-løsning. Veldig inspirerende!
Eksklusive store tours
Reisefølget vårt fikk muligheten til å være med på to såkalte store tours. Den første rundturen var hos kjøpesenteret Westfield World Trade Center som har over 300 000 besøkende hver dag, og som kunne fortelle om sine enorme ambisjoner om å ligge i forkant av detaljhandelsbransjen. Her ble vi veldig inspirerte av blant annet Ford Hub og deres opplevelsessenter, og bagasje-giganten Tumi som kunne vise oss et imponerende omnikanal-konsept.
Deretter dro vi videre til tradisjonsrike Bloomingdale’s, hvor vi fikk et innblikk i varehusets satsning på BOPIS (buy online, pick up in store). Med over 850 000 kvadratmeters shoppingplass er det mange kunder som setter stor pris på muligheten til å få kjøpe varene sine på nett, for å deretter kunne hente de i butikken kun to timer senere.
Nettverking og god mat
I tillegg til selve messen, alle store tours og eksklusive seminarer, fikk alle som reiste med oss mulighet til å samles for kunnskapsutbytte på de organiserte middagene våre. Den første kvelden i New York hadde vi en “Stay Awake Dinner” for å gjøre jetlagen så liten som mulig. Her delte vi dessuten våre beste tips til NRF Retail’s Big Show, noe alle som skulle besøke messen for første gang satte veldig stor pris på.
Dagen etter hadde vi vår store Official Welcome Dinner på restauranten The Catch, der alle fikk mingle og hygge seg i hverandres selskap. Disse arrangementene ble veldig godt likt av gjestene våre, siden de fikk muligheten til å diskutere emner innen detaljhandel fra forskjellige inngangsvinkler, og dele spennende innsikter med hverandre.
En summering av årets retailtrender
Den aller siste kvelden ble tilbrakt 381 meter opp i luften, i New Yorks høyeste bygning: One World Trade Center. En perfekt plass for å reflektere over alle inntrykkene vi hadde fått i løpet av reisen, samtidig som en egen guide viste oss rundt og fortalte om både byens og husets historie.
Vi avsluttet reisen med et seminar der vi summerte og delte alle innsiktene våre fra NRF Retail’s Big Show 2018 med hverandre.
I samarbeid med Virke har vi laget en rapport fra reisen med de fem største trendene innen retail i 2018.