Gå til hovedsiden

Sandnes Garn spinner nye handelsopplevelser

Sandnes Garn tilbyr sine kunder og forhandlere et univers av vakkert og inspirerende kvalitetsgarn, oppskrifter og utstyr.

Fire flyvende mobiler med forskjellige sider fra sandnesgarn.no på skjermene sine

Sammen har vi jobbet for å lansere en nettbutikk som gjenspeiler dette og gir dem verktøyene til å videreutvikle brukeropplevelsene – til hele verden.

Et voksende selskap med store ambisjoner

Sandnes Garn er den største produsenten av håndstrikkegarn i Nord-Europa. Årlig produseres og selges rundt 600 tonn garn til land over hele verden – enten direkte eller gjennom engros. Dette betyr ca. 14 millioner nøster!

Besøk sandnesgarn.no

Utfordringen

Det enestående garnet finner du i stadig flere land. Sandnes Garn ønsket en oppdatert nettside som tilrettelegger for dette og reflekterer den økte internasjonale statusen og brede brukergruppen. Fra trendy “samstrikkere” til mer tradisjonelle koftestrikkere – og de i mellom – bør alle kunder føle seg møtt av løsningen.

Utformingen av nettsidene var ikke lengre ideell. Sandnes Garn trengte mer intuitive og engasjerende løsninger, med god balanse mellom informasjon og inspirasjon. Det ble satt mål hvor brukervennlighet, globalisering og B2B var i fokus, og et team ble dedikert til å nå disse målene gjennom smidige iterasjoner av systemdesign, utvikling, vedlikehold og testing.

Laptop og mobil som viser sine respektive produktsider.

Prosess

Flytting fra Magento 1 og over til Adobe Commerce Cloud var lenge på planen til Sandnes Garn. Systemene var utdaterte og skapte mer bry enn nytte internt, og med en End-of-Life-dato farlig nær, ville det ta mye egen tid for å komme i nærheten av det Adobe Commerce Cloud byr på. I forbindelse med flytting ble det også naturlig å oppdatere nettsidenes uttrykk, i stil med Sandnes Garns retning i dag.

Skjermdump fra designverktøyet Figma og prosesssen, med tidlige skisser, notater og streker.

Tett samarbeid og testing

Vi viet et team til å jobbe med Sandnes Garn og begynte en kartlegging av behovene og ambisjonene deres. Sammen utførte vi en User Acceptance Test (UAT) på det eksisterende systemet, slik at vi kunne få ytterligere innsikt i dets funksjonaliteter før utforming av krav til ny løsning. UAT utføres normalt ved lansering av nye løsninger, men her hjalp det oss med å forstå gapet mellom brukeres ønskede og faktiske opplevelse i den eksisterende.

Hvordan skulle saken løses?

Etter at vi hadde analysert og evaluert resultatene fra UAT-en, ble designprosessen tatt videre. Sandnes Garn sørget tidlig for gode skisser til utgangspunkt for UX-designet, hvor komponentene og oppsettet de ønsket var visualisert. Gjennom iterasjoner av videreutvikling, presentasjoner og vurderinger mellom teamet fra Sandnes Garn og designeren vår, ble skissene så ekspandert og tilpasset.

Vi bestemte oss for å restrukturere mengde, sortering og filtrering av informasjon besøkende møter på de ulike sidene. Dette for å unngå fallgruver og samtidig vise frem innhold ut over det forventede. Derfor endret vi oppsett, oppdaterte utseende og la opp til intuitive handlinger.

Laptop som viser kategorisiden, med meny for filtre.

Ulike behov krever ulike løsninger

Løsningen for forhandlere, Business to Business (B2B), ligner den for forbrukerne, Business to Consumer (B2C). Likevel skiller de seg ut på noen områder.

Vi så at forhandlere savnet og hadde behov for endring i enkelte funksjonaliteter, blant annet flere komponenter for hurtigkjøp og individuelle tilpasningsmuligheter. De nye B2B-sidene er utformet på bakgrunn av dette, og inkluderer konfigurerbare elementer som reflekterer engrospriser og færre kjøpsmuligheter.

B2C-butikkene gir kunder muligheten til å legge produkter i sin egen Klikk og hent-kurv, og finne sin favoritt blant Sandnes Garns mange forhandlere. Dette korter ned ventetiden på å motta bestillinger, samtidig som det kobler forhandlere og deres kundebase tett sammen.

Laptop med hurtigkjøpdialogen til B2B-butikker, hvor man ikke trenger å forlate kategorisiden for å legge produkter i kurven.

Byggeklosser fra Adobe Commerce

Mens teamet drev med utvikling og implementasjon av konfigurasjoner, ble representanter fra Sandnes Garn introdusert til Adobe Commerce Page Builder. Page Builder er plattformens integrerte innholdsverktøy, med tilgang til produktdata, personalisering og mange forskjellige elementer. Rett ut av boksen er det et kraftig og versatilt verktøy, som i stor grad ikke krever utviklingsressurser.

Med andre ord: Nå kan de ta visjonen sin videre når de utfører sin magi – helt i egen regi. Sammen med Adobe Commerce Clouds funksjonalitet for flerspråklighet og salg til nye land, kan Sandnes Garn gi enda flere tilgang til det fantastiske universet.

Om Adobe Commerce Cloud

Løsning: Intuitive og inspirerende nettsider

Sandnes Garn flyttet til Adobe Commerce da de nye nettsidene sto klare til lansering januar 2022. Vi har samtidig utformet og integrert nye designløsninger. Nå er det skapt større rom for utforskning mellom de forskjellige kategori- og produktsidene, uten å gå seg vill. Modulene i Adobe Commerce sin Page Builder minsker tiden fra idé til lansering av nye kampanjer og innhold, og Sandnes Garn ekspanderer stadig universet sitt.

Nye sandnesgarn.no gir oss et nytt utgangspunkt for videreutvikling, basert på data og tilbakemeldinger fra brukerne. I tverrfaglige team med Sandnes Garns ressurser og dedikerte utviklere, arkitekter og designere fra Visma, skal vi utvikle strikkernes favorittplass for å oppdage nye strikkedesign og bestille garnet rett til forhandleren sin – én maske om gangen.

Les mer om Sandnes Garn + Visma

Kake med skriften "Gratulerer med ny nettbutikk" og strikkede hodeplagg med designelementer fra både Sandnes Garn og Visma Digital Commerce.

I tillegg til kake, feiret vi partnerskapet vårt med våre egne “Visma x Sandnes Garn”-design, håndstrikket på Oslo-kontoret.