UTM-tags lar deg spore verdifull informasjon på tvers av kanaler. Det er omtrent meningsløst å produsere kampanje etter kampanje, uten å vite hvordan de opptrer og hvilke resultater de gir. Oppfølging og analyse er ofte nøkkelen til vellykkede langsiktige strategier og en nødvendighet for å være fremoverlent i dagens digitale samfunn.
Om du aldri har tenkt på UTM-sporing før, fortvil ikke! Du kom inn på denne artikkelen akkurat i tide, for her forklarer vi deg alt du trenger å vite om UTM-tagging!
UTM-tagger lar deg spore kampanjer på tvers av kanaler, ved å fortelle hvilken kilde, medium og innhold trafikken inneholder.
Så hva er egentlig UTM-tagging?
UTM-tag står for Urchin Traffic Monitor og kan høres litt komplisert ut. Heldigvis er det ikke så vanskelig som det høres ut! UTM-tag er en kode som består av ulike informasjonskapsler, som forteller deg hvilken kilde trafikken kommer fra, hvilket medium det er og fanger opp nøkkelord, innhold og kampanjedetaljer. Informasjonskapslene velger du selv, for å best mulig kunne gjenkjenne din kampanje. Disse elementene av kodet data blir til en lenke, som festes til enden av en URL og deretter hjelper den deg med å spore innhold og kampanje-performance. En UTM-tag kan deles opp i to komponenter:
- Sporingsvariabel. Denne variabelen kan identifisere dimensjonene du ønsker å spore og gjenkjennes etter «=» tegnet.
Eksempel: Navnet på den unike kampanjen - UTM-parameter. Dette parameteret kan gjenkjennes ved å finne «UTM_» etterfulgt av det parameteret man ønsker å spore, som for eksempel: utm_campaign, utm_source, utm_email, utm_term og utm_content, etc
Slik lager du en UTM-tag!
Det finnes ulike måter å bygge en UTM-tag på, og det finnes heldigvis flere gode verktøy til å hjelpe oss. Vi benytter oss stort sett av Google sin URL Campaign Builder.
- Her fyller du inn de nødvendige feltene som kreves av Google. Merk at vi har skrevet alt med små bokstaver. Dette er kun et valgfritt strukturvalg, men for oss er det viktig at vi er konsekvent i hvordan vi skriver ordene, for å få sortert dataen likt i Google Analytics.
- Start med å legge inn URL til landingssiden du ønsker å spore
- Deretter oppgir du kampanjens kilde og medium. I dette tilfellet har vi brukt en hypotetisk Facebook kampanje, hvor dens medium da vil være cpc (cost per click), fordi det sier oss at denne trafikken kommer fra en betalt annonse.
- UTM-generatoren vil da danne en URL, som du kopierer og limer inn hvor enn du vil bruke den, for eksempel i en Facebook-annonse..
Organiske, ikke-betalte Facebook-innlegg
Visste du at du kan, og bør, bruke UTM-tag på organiske poster også? Da kan du enkelt følge med på hvordan innleggene dine leverer av trafikk. Det er ingen grenser for hvor du kan bruke den, og du limer den inn på samme måte som du gjør med en “vanlig” URL. Alt fra Facebook-innlegg, til lenke i bioen på Instagram eller i nyhetsbrev! Husk da å skrive for eksempel “organisk” eller lignende i feltet for “Campaign Medium”.
Dette er fordelene med UTM-sporing
UTM-sporing gir deg og bedriften en unik mulighet til å teste kampanjer, kanaler og samarbeidspartnere, og raskt optimalisere strategien videre, for høyest mulig avkastning per investering. Bedrifter som bruker eksterne markedsføringsbyråer, vil også få tydelige indikasjoner på effekten av byråets valgte strategi. Se for deg at bedriften blir anbefalt et influencer-samarbeid med ti unike påvirkere og at kampanjen går over all forventning. Tenk hvis du da ikke kunne identifisere kildene til den høye trafikken? Da hadde i alle fall jeg revet meg i håret… For hvordan kan du vite hvilke influencere du bør re-investere i? Hvilke influencere ga egentlig flest lenkeklikk og mest trafikk? Det er derfor du skal bruke UTM-sporing. For å analysere og skille mellom de ulike kildene til trafikk. Med UTM-sporing gir det god innsikt for at markedsføreren skal kunne ta kvalifiserte beslutninger for optimalisering og tilrettelegging av videre strategi.