Et godt styringsverktøy for bedrifter som lever av timer og prosjekter, bør helst dekke leads, salg, allokering, timeregistrering og fakturering. Alt i ett.
Hvorfor? Du får mindre klarering på kryss og tvers, mindre tasting og i det hele tatt mer kontroll på prosessene dine. Her har du syv bevis på at et godt verktøy for prosjektstyring kan bidra til å øke inntektene.
Les også: – Et paradoks at så mange konsulenter jobber manuelt
1. Du får all oversikt på ett sted
Prosjekter er komplekse! Timer hentes ett sted, fakturaer et annet og dokumentasjon ligger kanskje på en server som du kun har tilgang til på kontoret. Og hva med de aktivitetene som ble gjennomført i salgsfasen? Og hvilke ressurser er egentlig ledige når?
Glem det. Med ett verktøy som samler alle disse prosessene, får du mer kontroll, bedre innsikt i hva som har fungert og ikke, god ressursallokering – og ikke minst mer tid til å levere på oppdragene.
2. Samhandling mellom selgerne og konsulentene
Hva har blitt gjort tidligere i salgsfasen? Hvem har kunden snakket med, hvor lenge har de eventuelt ventet? Og vice versa: Når skal vi levere på X og Y når kunden ringer og spør? Selgerne og konsulentene har alt å vinne på å ha den samme oversikten over kundene. Mindre snakk og mer jobb – og det er lønnsomt i lengden.
3. Timeregistrering på farten
Et godt prosjektstyringsverktøy gjør det for det første veldig enkelt å føre riktige timer på riktig prosjekt – enten det er via mobil-app eller raskt på desktop. I tillegg er det enkelt for prosjektleder og andre å følge med på faktureringsgraden, fange opp avvik og få utnyttet kapasiteten i bedriften.