Psst! Les også rådene fra butikkene selv.
For mange er Black Week startskuddet for en periode med stor pågang til butikken. Du, som driver butikken, må planlegge for mye trafikk fra november, gjennom jul, til midten av januar. Kunder forventer at ting skal gå raskt, at de finner frem og at ingenting uforutsett stopper dem å fullføre kjøpet.
Her er noen råd til hvordan du kan sørge for at de har en god opplevelse på nett:
Før
- Gå gjennom produktene i katalogen, prioritér de som skal på salg
- Test prisregler og kampanjekoder i god tid før
- Sjekk at produktstrømmene sender riktig data til Google, Facebook og andre tjenester
- Benytt CDN, slik at bilder ikke drar ned hastigheten
- Kontakt leverandøren så tidlig som mulig med kampanjeplan, forventet trykk og hva dere trenger fra dem i forkant
- Lag backupscenarier, for eksempel “hva skjer hvis en fraktintegrasjon slutter å virke?”
Under
- Følg med på at priser og lagerbeholdning er riktig
- Ikke tøm mellomlagringen (eller cachen som vi kjenner det som) for ofte
- Unngå store endringer i katalogen
- Ha statussidene til tjenestene du bruker (slik som Bring, Postnord, Klarna, Vipps, Nets og leverandøren din) lett tilgjengelig
- Ha jevnlig dialog med leverandøren din
Hold skuldrene senket
Det er ikke bare bare å komme unna høy puls ved årets største salg. Gode partnere, stabile plattformer og tjenester og deling av erfaringer på tvers av bransjen kommer godt med. Sistnevnte har vi publisert egen artikkel på, der vi spurte etter og mottok råd fra butikkene selv på hvordan de møter Black Friday.