Det at billettprisene skrus opp når det nærmer seg avreise er noe vi har sett i lengre tid og en av tre hovedtrender som driver dagens forretningsreiser. I september 2016 gjennomføre vi i Visma en tilsvarende observasjon av billettpriser som det G Travel nå har gjennomført på vegne av Dagens Næringsliv. I analysen av flybilletter fra 2016 observerte vi billettprisene til SAS og Norwegian på noen av de mest populære strekningene som benyttes ved forretningsreiser i Norge og Skandinavia.
I samsvar med resultatene til G Travel kom vi også frem til at det er mye å spare på å bestille flybilletten så tidlig som mulig. Noe som viser at denne trenden ikke har forandret seg. I tillegg så vi at valg av flyselskap ha mye å si for den totale sluttsummen selskapet må betale. Basert på disse interessante sammenhengene ønsker vi å gi deg 3 tips til retningslinjer for bestilling av flybilletter i Norge og Skandinavia.
3 tips til retningslinjer for bestilling av flybilletter:
1: Bestill flybilletten så tidlig som mulig
2: Velg det flyselskapet som tilbyr den rimeligste billettprisen
3: Velg den billettklassen som er mest hensiktsmessig for din reise
Det å få på plass gode bestillingsrutiner krever gjerne at bedriften har en bevisst tilnærming til hvordan de ansatte skal forholde seg når de booker reiser. For å få til dette anbefaler vi at bedriften implementerer en reisepolicy som de ansatte skal følge. Denne trenger ikke være komplisert og det holder gjerne med harde/mye retningslinjer på en side.
Vi i Visma Innkjøpssamarbeid har i samarbeid med våre reiseleverandører utarbeidet en mal for reisepolicy. Dette kan være et viktig hjelpemiddel for å redusere reisekostnadene i din bedrift.
Du kan laste ned hele analysen av flybilletter fra 2016 her.