Ved hjelp av Google Analytics kan du finne ut hvilke sider som har størst potensiale for å bli synlige i søk, og jobbe målrettet med disse. Her kommer våre beste tips:
Finn sidene med mest trafikk
De viktigste sidene å jobbe med er de som har mest trafikk fra før. Ved å gjøre disse sidene enda mer engasjerende med tydelige handlingsknapper, kan du skvise enda mer ut av disse.
For å finne ut hvilke sider som presterer best i søk, går du til Brukeranskaffelse > Search Console > Landingssider. Der får du en liste over sidene som har generert mest organisk trafikk i tidsperioden du har angitt.
Nå kan du se hvilke sider som genererer mest organisk trafikk, og hvordan du kan gjøre sidene enda mer engasjerende. For eksempel kan du legge til flere handlingsknapper, kontaktinformasjon eller lenker til flere relevante sider.
Et annet tips er å bruke analyseverktøyet Hotjar for å se hvordan besøkende beveger seg rundt på siden. Basert på hvordan folk klikker, tapper og scroller, kan du få verdifull innsikt. Med denne kunnskapen kan du finne ut om siden svarer til det brukeren leter etter. Dersom du ser at de “leter rundt” eller ikke klikker der dere mener det er naturlig, kan du sette opp en A/B-test. Da får du eksperimentert med ulike knapper, linker, presentasjon av innhold, og lignende.
LES OGSÅ: Skaff deg verdifull data med UTM-sporing
Finn sidene med størst potensiale
Når du har skviset det du kan ut av sidene med høy trafikk, kan du jobbe med sidene som har mindre trafikk, men god rangering i søk. Disse sidene har stort potensiale for å øke både trafikkvolum og konverteringsrate.
Gå til Brukeranskaffelse > Search Console > Søk. Der legger du inn et filter på gjennomsnittlig rangering under 10 og sorterer på visninger.
Først kan du legge inn et filter på gjennomsnittlig rangering under 10. Her vil du se søkeord hvor vi rangerer godt fra før. Disse ordene kan brukes på flere landingssider for å øke trafikken til disse. Kanskje kan du legge inn nøkkelordet i viktige elementer som tittel (H1), undertitler (H2 og H3), ingress og brødtekst.
Kanskje kan du legge til et nytt avsnitt som fokuserer spesifikt på søkeordets tema? Se om du kan finne relaterte tema og ord, for eksempel ved å bruke Google sin “Folk spør også etter” og andre verktøy som “KeywordTool” eller AnswerThePublic.
LES OGSÅ: Slik bruker du Google Analytics til å øke salget
Når det er gjort kan du se etter sider med høy konverteringsrate, men som ikke nødvendigvis har veldig mye trafikk fra organisk søk. For å finne disse går du til Atferd > Nettstedsinnhold > Landingssider, og sorterer etter måloppnåelser, enten det er kjøp, skjemainnsendelser eller en annen konvertering. Husk å bruke et organisk trafikk-segment slik at du jobber kun med forbedringspotensialet for søk. Dette segmentet finner du ved å trykke på Legg til segment øverst i bildet.
Optimalisér gamle sider
Google foretrekker oppdatert innhold, men fortvil ikke. Sider som tidligere ga mye organisk trafikk, men som nå ikke leverer som forventet, kan fremdeles friskes opp og optimaliseres.
Gå til Atferd > Nettstedsinnhold > Landingssider og legg til segmentet for organisk trafikk. Velg en tidsperiode som strekker seg over noen måneder, og klikk på Sammenlign med forrige periode.
Nå kan du studere nærmere de sidene som har hatt nedgang i trafikk siden forrige periode. Ved å skrive om tekst, oppdatere, legge inn lenker og optimalisere, kan du hjelpe sidene til å rangere bedre igjen.
Husk at du aldri bør endre URL-adressen, for da må du starte på nytt igjen med å bygge siden i søkemotor-resultatene. Det kan ta lang tid før rangeringen er tilbake der den var.