Universelt for alle nett- og Magento-butikker er at over 80 % av innholdet er produktsider. Ved å jobbe strategisk med disse kan du øke trafikken til nettsiden betraktelig. Samtidig er det viktig å vite at SEO er en av de kanalene som får flest nye besøkende. Dette gjør at produktsiden blir for mange første møte med din butikk. Vi skal se litt på hvilke enkle grep som kan gjøre at Google vil velge dine produktsider fremfor dine konkurrenters og hvordan vi kan gjøre førsteinntrykket til nye besøkende så godt som mulig.
Ta deg tid til å jobbe med innholdet
Produktsider ligner fort på dine konkurrenters sider. Dette skyldes at produktdetaljene oftest er det samme. Derfor det ikke bare viktig å skille seg ut bare for å skille seg ut, men å tilby informasjon som hjelper brukeren mest mulig. Google ønsker å fremme sider som gjør nettopp dette. Vi skal komme tilbake til dette. La oss først se på de grunnleggende elementene som må være på plass først:
Hva må være med i overskriften?
I overskriften er det viktig å ha med merkenavn, produktnavn og farge, størrelse og variant der det lar seg gjøre. Overskriften er med på å øke relevans og bidrar til at søkemotorene forstår innholdet på siden, samtidig som det er en god måte å skille varianter fra hverandre. Husk at de som vet hva de er ute etter søker mye mer “long tail”, som betyr å søke med flere ord og er lengre søkefraser. Vi kan definere long tail som når vi benytter 3 eller flere ord i et søk vi gjennomfører i Google eller andre søkemotorer. Derfor er det viktig å inkludere alle søkeordene brukeren også benytter.
Skriv like gode metatitler
For en optimal brukeropplevelse og gjennkjennelseseffekt bør metatittelen være så lik overskriften som mulig. Som sagt, når vi søker etter produkter vi allerede kjenner til så søker vi ofte med mye mer informasjon om produktet enn vi normalt vil gjøre. For å øke relevans og synlighet er det viktig at vi har med så mye informasjon som mulig om produktet. Følgende tittelformat er et godt utgangspunkt:
Merke + Produktnavn + Produkttype + Farge/Størrelse/Variant + Kjønn + Ditt Brand/Selskap
La oss prøve med disse Nike Air Jordan 4 Retro-skoene som eksempel:
- Merke: Nike
- Produktnavn: Air Jordan 4 Retro
- Produkttype: Sko
- Farge: Svart
- Kjønn: Herre
- Brand: Ditt selskap
Vær tydelige på kjønn og produkttype i metatitler. Mange produktnavn finnes i flere forskjellige kategorier og de aller fleste søker med kjønn.
Hvorfor bør du bruke tid til å skrive en god produktbeskrivelse?
Som vi nevnte tidligere så er de fleste produktsidene ganske like. For å skille seg ut er det viktig å beskrive produktet så godt som mulig, med egne ord. Det er fint om du kan plassere deler av beskrivelsen høyt oppe på siden. Innhold som ligger høyere på siden vil ha mer verdi for søkemotorene enn det som ligger lenger ned. Å investere i gode beskrivelser vil påvirke rangeringen og trafikken inn til din butikk.
Innholdselementer som vil øke rangering og kundetilfredsheten
Besøkskvalitet er en av de viktigste rangeringsfaktor vi har i dag. Derfor skal vi gå litt tilbake til innhold som bidrar til å hjelpe kunden mest mulig, som vi nevnte tidligere. Selger du klær, vil du inkludere passform, informasjon som høyde om modellen, hvilken størrelse hen bruker, størrelsesguide og annet. Dette hjelper kunden å velge riktig størrelse.All informasjon som er nyttig å vite for kunden vil øke kvaliteten på besøkende og hvor høyt dine produktsider rangerer organisk.
De aller fleste er flinke til å legge til informasjon om materiale, men ikke alle er like flinke til å skrive om vedlikehold. Mer informasjon hjelper brukeren og gir bedre brukeropplevelse.
Hjelp søkemotorene med å forstå bildene
De fleste forstår verdien (ja, nødvendigheten kan vi si) av å inkludere bilder. Det vi skal se litt på er hvordan søkemotorer opplever bilder. Google og andre søkemotorer er bare datamaskiner og skjønner seg ikke på bilder like bra som oss. Derfor er det viktig å legge inn “alternativ-tekst” på bildene som er en liten kodesnutt. Denne gir oss en mulighet til å forklare hva som er på bilde til søkemotorene. Alt-tekst som det kalles ble opprettet for å beskrive bilder for svaksynte og synshemmede, men blir også benyttet av søkemotorer for å skjønne bildene. Her må dere passe på å inkludere samme produktinformasjon som nevnt tidligere. Det vil gi en større mulighet for at bildene rangerer bedre i Googles bildesøk. Et godt tips i tillegg til alt-tekst er filnavn. Google benytter filnavn til å forstå bilde.
I tillegg er alt-tekst allerede et krav for universell utforming, så her er det bare å brette opp ermene.
Produktanmeldelser kan brukes til å øke klikkfrekvensen og besøkende
Ved å benytte produktanmeldelser hjelper du ikke bare brukerene, men også din rangering i søkemotorene. Søkemotorene er ikke så altfor glad i statiske sider fordi de indirekte blir utdaterte.”Ferskt” innhold blir ofte bidra til å øke kvaliteten på siden. Og produktanmeldelser bidrar til at produktsiden blir dynamisk og levende. Det kommer nytt innhold som oppdaterer siden og beriker informasjonen om produktet. Og ved å bruke strukturerte data, data som Google benytter til å forstå siden enda bedre, vil det gi muligheten til å legge stjernene direkte i Googles søkeresultater. De trekker mer oppmerksomhet i søkeresultatene og øker klikkfrekvensen.
Produkt URL har også litt å si for rangeringen
Google og andre søkemotorer benytter URL for å bygge relevans og forståelse av innholdet på en side. Ved å bruke våre råd om overskrifter og titler, ved å inkludere brand, produktnavn, produkttype, farge, størrelse og kjønn, vil det hjelpe på den organiske synligheten.
Kort oppsummert
Brukeropplevelse er en av de viktigste rangeringsfaktorene i dag. Og alle våre nevnte punkter påvirker brukeropplevelsen.
Skriv gode overskrifter og metatitler. Husk å inkludere kjønn og produkttype.
Beskriv produktet så godt som mulig og inkluder passform og informasjon om vedlikehold om er er mulig. Inkluder så mye som mulig informasjon om produktet i URL.