Det er mange veier å gå når du skal velge leverandører. Mange er selvfølgelig opptatt av pris, andre er mer opptatt av service, relasjoner, leveringsdyktighet, responstid, osv. Tar vi for oss flere av de store suksessfulle selskapene som Equinor, Reitangruppen, Aker og Atea, så velger de leverandører ut ifra hvilke som kan gi dem konkurransefortrinn. Det er nok ikke et dumt utgangspunkt når du skal velge dine leverandører.
Vi har definert 8 steg for at du skal kunne oppnå konkurransefortrinn når du skal inngå leverandøravtaler. Ett eksempel vil være at i miksen av egenskaper til dine leverandører vil pris alltid være et tema. Lave kostnader på leverandøravtalene gir deg mulige konkurransefortrinn, men er ikke lett å forhandle frem uten at det går ut over kvaliteten. Les de 8 stegene nederst på siden for å lære hvordan du best mulig kan forhandle leverandøravtaler.
Våre leverandøravtaler starter med kundens behov
Vi i Visma Innkjøpssamarbeid er opptatt av å kunne tilby våre kunder en svært god miks med leverandøravtaler som muliggjør store besparelser for din bedrift. I fjor fikk vi inn flere nye leverandøravtaler som blant annet:
- Phonero (Mobilabonnement)
- Dustin (IT-utstyr og løsninger)
- Travelin.AI (Reisebyrå)
- BCD Travel (Reisebyrå)
- Interflora (Blomster)
- Costa (Kaffe)
- X-Ide (Trykk og profil)
- Røde Kors Førstehjelp (Førstehjelpsutstyr og kurs)
- FlytteEksperten (Flyttetjenester)
- TOOLS (Verktøy, maskiner og arbeidstøy)
Et nytt leverandørsamarbeid starter alltid med et behov. Vi utvider vårt leverandørtilbud med bakgrunn i ønsker fra våre kunder. Er det flere kunder som etterlyser nye leverandørsamarbeidsområder eller mer konkurranse på de områdene vi allerede tilbyr, starter vi en prosess med å evaluere de mulighetene som finnes.
Kvalitetssikring av leverandører
Vi i Visma Innkjøpssamarbeid har en lang liste med krav og forventninger til de leverandører vi ønsker å samarbeide med. Vi er i en situasjon der vi ved å innlemme nye leverandører i vårt innkjøpssamarbeid, går god for denne nye leverandøren. Dette er ikke en oppgave vi i Visma Innkjøpssamarbeid tar lett på. Prosessen bak en ny leverandøravtale er ofte lang og krevende for alle parter, men helt avgjørende for å sikre våre kunder de beste leverandørene med de beste avtalene.
Slik sikrer du best mulig leverandøravtaler
For å sikre at man oppnår optimale innkjøp med hensyn til kostnader, kvalitet og brukeropplevelse er man avhengig av en gjennomtenkt og godt implementert innkjøpsprosess når man inngår leverandøravtaler. Dette krever mye kompetanse og er en tidkrevende prosess. Men om det gjøres riktig kan gevinstene bli store.
Vi har definert 8 steg som bør være med i en innkjøpsprosess. Ved å bruke disse 8 stegene i din utvelgelse av leverandøravtaler får du større sjanse for å oppnå konkurransefortrinn. Disse stegene har vi samlet i vår guide “Hvordan forhandle gode innkjøpsavtaler”, som du kan lese via knappen under.
Ønsker du å vite hvor mye din bedrift kan spare på å bytte til våre fremforhandlede avtaler?
Prøv innkjøpssamarbeidet gratis