Før du starter bør du tenke på hvilke område eller tema på siden du ønsker å undersøke. Det å starte med hele nettsiden kan være svært omfattende om du ikke har gjort dette tidligere.
I denne posten har vi benyttet Google Keywordplanner for å hente ut data om søkeord. Keywordplanner i utgangspunktet utviklet for de som jobber med Google annonser, men kan fint benyttes til organisk søk.
I et tidligere innlegg om metatitler og -beskrivelser brukte vi “Nike sko” som eksempel. Vi vil bruke det samme eksemplet her.
Eksempel
La oss se raskt på et eksempel av en søkeordsanalyse før vi går videre:
- Søkeord= Nøyaktig hva som blir brukt som søkefrase
- Snittsøk= Gjennomsnittlig søk de siste 12 månedene (tallene er avrundet)
- Jan-Des = Gjennomsnittlig månedlig søk for hver måned de siste året.
- (Jan-Mars er fra 2020, men de øvrige månedene er fra 2019)
- Alle tallene representerer søk i Norge.
I tabellen over har vi tatt ut noen søkefraser knyttet opp mot “nike sko”. Det gir oss innsyn i søk rundt kjønn, skomodeller og farge. Vi kan også se trender. Hvilke deler av året er søkefrasene mer populære en andre. Når vi jobber med innhold mot søkefraser og sesonger er det alltid lurt å starte arbeidet en måned eller to før så sidene er klare og rangerer best mulig allerede før sesongen starter.
Søkeordsanalysen kan benyttes til å bygge en god sidestruktur og til å skrive gode metatitler og -beskrivelser for alle kategorier og landingssider. Søkefraser som ikke passer inn på nettsiden eller sidestrukturen kan benyttes for å lage inspirasjonsartikler. Det gir dere også muligheten til å skape trafikk fra søkemotoren som ikke passer andre steder på nettsiden.
Tips: Søketrendene i mars og april er de to månedene som varierer veldig fra år til år basert på når påskeferien inntreffer.
Søkevolum og søketrend
Søkevolum og trender varierer ofte i forhold til sesong. Hvis vi ser på eksemplet under så er det høyere søkevolum i april og mars for “nike sko dame” enn det er resten av året. (I dette eksemplet kan det skyldes koronatider) Og for “nike sko herre” så er det fra februar t.o.m juni.
Denne informasjonen gir oss mulighet til å planlegge markedsstrategier til riktige perioder av året. Slik at vi ikke starter for sent eller for tidlig med sesongbaserte produkter. Vi må vite at SEO arbeid tar litt tid før det trer i kraft så det er lurt å starte i god tid før toppene.
Lag en liste over alle sidene og hvilke søkefraser de skal benytte. Gjerne med et primærsøkeord og noen sekundære. Denne listen skal gi oversikt over hvilke søkefraser vi ønsker å benytte og optimalisere de forskjellige sidene for.
Gjerne overskrifter, metatitler, tekst og internlenker bør bruke de utvalgte søkefrasene. Søkefraser hvor søkerens intensjon er det samme bør optimaliseres og rettes mot en side. Søkemotorer som Google er veldig dyktig når det kommer til å forstå brukeren søkeintens
Søkeintensjon
Nå som vi har sett på søkefraser, volum og trender er det viktig å forstå brukerens intensjon når de gjennomfører et søk. For å gjøre det enkelt så vil jeg dele det opp i to typer søk. Den ene er mer informasjonssøkende hvor brukeren har mer behov for informasjon før de kan bestemme seg og den andre er mer kjøpsrettet hvor brukeren har kommet lenger i kjøpsfasen og nærmere å gjennomføre en handel.
Informasjonssøkende og navigerende søk
Brukeren er ute etter mer informasjon om produktet:
– Nike sko
– Nike sko dame
– Nike sko barn
– Nike sko herre
Kjøpsrettede søketermer
Her har brukeren kommet litt lenger i kjøpsprosessen:
– billige nike sko
– nike sko salg
– sorte nike sko dame
– nike sko nettbutikk
– best i test nike sko
Ved å forstå søkerens intensjon er det enklere å optimalisere nettsiden best mulig. For en informasjonssøkende søkefrase kan det være lurt å optimalisere hovedkategoriside eller blogg/inspirasjonsartikler. For kjøpsrettede søk så kan underkategorier, produkter og brandside være mer passende. Dette kan variere ut i fra hvordan nettsidestrukturen er satt opp på din nettside.