Gå til hovedsiden

Strategier for netthandel i vekst – del 3

Tredje vekststrategi er for de med fullverdig tilstedeværelse på nett. Med en kompleks forretningsmodell med mange kanaler og markedet, skulle en ønske man kunne samle håndtering av alt på færrest mulige punkter og systemer.

Dresskledd storkar med briller og langt hår, jobber konsentrert på datamaskin.

Skiftet fra fysiske butikker til nett er ikke over, men er fortsatt i full sving. Selv om du leder i dag, blir du tatt igjen hvis du ikke har en strategi på plass. Det handler ikke bare om hvor stor du skal bli, men hvor rigget du er til å vokse og/eller tilpasse deg.

Ikke alle vokser med samme strategi. Du kan ikke bare kopiere gigantene eller din nærmeste konkurrent. Men med så mange forskjellige bedrifter, med like mange nå-situasjoner og ambisjoner, kan det være vanskelig å finne sin plan for vekst. Derfor skal vi i en serie artikler presentere en grov anbefaling som passer en generell “arketype”. Vi håper den gir deg noen svar på hva din vekststrategi kan være for å posisjonere deg for fremtidens handel. 

Er dette dere?

Dette er tredje del i serien. Første tok for seg de uten butikk utover markedsplasser, som Facebook og Finn.no. Andre del er for dem som trenger å koble sammen fysiske butikker med den digitale – og tenke omnikanal

I denne artikkelen henvender vi oss til butikkene som kan kjenne seg igjen, delvis eller helt, med følgende beskrivelse:

Vi har en fullverdig, digital tilstedeværelse med ulike merkevarer. Flere av løsningene våre kjører på ulike plattformer. Vi har en ganske kompleks forretningsmodell med mange produktlinjer, markeder og kanaler. Mye av tiden brukes på å vedlikeholde løsninger. Ikke få oss til å begynne å snakke om produktinformasjon. Det vi trenger er å enklere håndtere flere, om ikke alle, salgskanaler på ett sted, i en plattform. Ikke bare ville det spart oss for mange kostnader, men det ville blitt enklere å etablere nye merkevarer og ta oss inn i nye markeder.

Kjenner du deg litt igjen, kan du få god verdi av følgende råd fra oss:

Se på integrasjonslag

Kompleksitet i løsningen kan stikke kjepper i hjulet når det skal utvikles noe nytt. Mange kanaler, funksjoner som avhenger av hverandre og flere plattformer som må vedlikeholdes og testes opp mot, er nettopp slike kjepper. Vurdér integrasjonslag, API-håndtering og lignende løsninger. Selv store kjemper kan endre seg raskt, gitt at de enkelt kan bytte ut komponenter på sikt.

Gjør det enkelt å håndtere flere språk

Gang antall produkter med antall markeder. Øk sistnevnte med én. Det å introdusere ett nytt språk krever mange ressurser, og vi har ikke engang nevnt vedlikehold. Få et system som faktisk er laget for Product Information Management (PIM). Dette gjør jobben enklere for de som produserer og endrer produktinformasjon, bilder og mer som trengs for å få katalogen deres ut i alle kanaler. Er det enkelt å jobbe med produktdata, vil man få god produktdata. God produktdata vinner hjerter og førsteplass hos organiske Google-søk. På stående fot anbefaler vi selv Akeneo PIM for denne jobben.

Velg partner, ikke plattform

I det digitale skiftet kommer man kun så langt med hver enkelte netthandelsløsning. Velg en partner som bistår og rådgir i integrasjonsmetodikk og API-håndtering. Sørg for at de har gode rutiner for test og testledelse. Sikt på noen som kan headless, som frikobler baksiden fra det kundene møter, for både mer stabilitet og raskere nyutvikling. Fokusér i større grad på prosess, integrasjonsstrategier, monitorering – og en plattform som kan vokse med flere kanaler. 

Der har du det, en grov anbefaling de fleste kan hente noe fra. Hver butikk er forskjellig, og må nok finpusse litt på valgene sine før strategien er optimalisert for akkurat “seg”. Ved å koble inn selskap som vårt slipper du også å finne opp hjulet på nytt. Sammen legger man en plan basert på felles erfaringer, dagens situasjon og hvor dere ønsker å være om noen måneder og år. 

Og så setter man igang. Klar, ferdig, voks!