Gå til hovedsiden

Summer Internship 2024 – Årets prosjekter

Hver juni tar vi i mot dyktige og motiverte Summer Interns på kontoret vårt på Skøyen. I år har tolv norske studenter arbeidet på seks ulike prosjekter av stor betydning for Visma. Studentene, som representerte ulike universiteter og studieretninger, har bidratt som et friskt pust med sine nye perspektiver og innovative ideer. Hvilke prosjekter har de arbeidet på, hva har blitt resultatene, og hvordan har de opplevd internshipet?

Det som overrasket meg mest da jeg startet i Visma var hvor imøtekommende og hjelpsomme alle var på tvers av selskaper. Vi har fått sparre med selskaper fra flere ulike land for å få innspill til prosjektet.

Herman

Ulike prosjekter

Studentene har arbeidet på seks viktige prosjekter i forskjellige Vismaselskap. Her har de tatt i bruk spennende teknologier, møtt kunder og fått bryne seg på mange faglige utfordringer.

Next-Gen Reporting: From Budgets to Leadership Tools hos Visma Flyt AS 

I løpet av våren oppstod ideen om å utforske mulighetene til å automatisere og forenkle budsjetteringsprosessen i Visma Flyt, med målet om å effektivisere prosessen for brukere slik at de bruker minst mulig tid på budsjettering. Teamet som ble satt i gang med Visma Flyt bestod av Rikke, Frederick og Henrik. Deres oppdrag var å kartlegge de nødvendige rapportene og måltall som ble brukt, og som måtte utvikles for budsjetteringsprosessen, få en overordnet forståelse om generelle krav fra konsernet på rapportering, samt interne behov, og ikke minst utvikle forslag til rapporter og rapportstruktur.

Teamet la ned en enorm innsats i løpet av sommermånedene, og leverte over all forventning. Arbeidet har gitt Visma Flyt et solid grunnlag for høstens budsjetteringsarbeid og for fremtidige budsjetteringsprosesser. Dette inkluderer både en ny rapportstruktur, samt rapporter som er bygget opp med et effektivt og brukervennlig fokus, og automatisering av tidligere manuelle oppgaver. Resultatet av dette er et verktøy som vil gi verdifull innsikt og forståelse for budsjetteringsprosessen for ledelsen i Visma Flyt.

Selskapet er svært fornøyd med arbeidet og resultatet som ble levert, og uttrykker stor takknemlighet for det enestående samarbeidet og dedikasjonen som ligger bak resultatet.

Den største utfordringen gjennom sommeren har vært å imøtekomme behovene til de forskjellige interessentene i vårt prosjekt. Ledere på forskjellige nivå har ulike forventninger; noen prioriterer detaljert kontroll og spesifikke måltall, mens andre ønsker kun det store bildet. Det utfordrende lå derfor i å designe en løsning som både er robust og fleksibel nok til å tilfredsstille alle disse ulike behovene optimalt.

Frederick

Pilot 1 AI tool in FinOps for analysing usage patterns to produce savings hos Visma Software International AS

Visma Public Cloud har hatt muligheten til å få jobbe sammen med Elin og Shahvez, masterstudenter fra NTNU og UIO. Som en del av den dedikerte og innovative tenkemåten Visma legger vekt på, ønsket Public Cloud å utfordre dem med to prosjekter som nødvendigvis ikke hadde et klart svar. 

Ønsket var å evaluere en ny leverandør av skytjenester til Visma og sammenligne tjenestene deres med nåværende leverandør. I tillegg ville teamet finne ut om det fantes noen FinOps-verktøy med KI-funksjonalitet som kunne analysere bruksmønstre for å anbefale kostnadsbesparelser. 

Så, hvordan tok Elin og Shahvez fatt på disse prosjektene? 

Gjennom sommeren har de kommunisert og samlet informasjon fra potensielle leverandører, andre Visma selskaper, og stakeholders for å finne ut hva markedet tilbyr. I tillegg har de bygget opp stor kunnskap innen områder og konsepter som Public Cloud, FinOps, Infrastruktur og AI. De har laget nøyaktige prosjektplaner som inkluderer milepæler og suksesskriterier, samt presentert resultatet for ansatte i Vismas Sky- og KI-avdelinger. De har også laget en sluttrapport for begge prosjekter som inneholder en dyp markedsundersøkelse og anbefalinger om veien videre.

Public Cloud teamet er imponert over deres ståpåvilje, profesjonalitet og positivitet som har hjulpet Visma til å ta gode strategiske beslutninger for veien videre innen Skytjenester og KI. 

Selskapet er svært takknemlig for at Elin og Shahvez har tilbragt sommeren hos Visma.

Det som har vært mest utfordrende var å fordele tiden godt mellom de to prosjektene. Når man jobbet med et prosjekt og kom godt inn i det, var det vanskelig å bryte opp for å jobbe med det andre. Men tross alt var det et luksusproblem at vi hadde to spennende prosjekter vi ikke ville legge fra oss når vi først hadde begynt.

Elin

To spennende AI-prosjekter hos Visma Resolve 

Denne sommeren har Resolve-teamet tatt imot Mari, Jonah, Oskar og Odin for å jobbe på to banebrytende AI-prosjekter.

AI-assistent for juridiske spørsmål

Mari og Jonah har arbeidet med et prosjekt som benytter Large Language Models (LLM) og generativ AI for å utvikle en AI-assistent. Denne assistenten skal benytte SmartSkill’s omfattende kunnskapsbibliotek for å automatisere generering av svar på juridiske spørsmål innen sektorene skole, helse, barnehage og barnevern. Målet er å redusere tiden jurister bruker på manuelt å svare på spørsmål, som årlig overgår 4000 henvendelser. Tidlig feedback viser at assistenten allerede er et verdifullt verktøy for juridene.

Prosjektet har involvert en rekke teknologier, inkludert C# og HTML, samt infrastruktur i Azure. Internsene har også fått utfordre seg med management av diverse stakeholders, og ikke minst vært på roadtrip til Fredrikstad for å besøke SmartSkill.

Forbedring av anomalideteksjon i lønns- og HRM-systemer

Oskar og Odin har tatt på seg utfordringen med å forbedre evnen til å detektere avvik i lønns- og HRM-systemer ved bruk av AI-teknologi. Hovedmålet med prosjektet har vært å utvikle en sofistikert algoritme som ikke bare identifiserer avvik, men også foreslår mulige korreksjoner for disse.

Et praktisk eksempel på denne teknologien er integrasjonen i et timeføringssystem, hvor en feilregistrering av starttidspunktet som kl. 20, istedenfor kl. 8 om morgenen, kan oppdages automatisk. Systemet foreslår da korrigeringen «mente du klokken 8?».

Dette tiltaket representerer et viktig fremskritt i Resolve sin reise mot automatisering og realiseringen av et «no-eyes»-system. Et slikt system sikter mot å eliminere behovet for manuelle administrative oppgaver, slik at alt fungerer sømløst og effektivt uten brukerintervensjon.

Resolve vil gi en stor takk til internsene for deres bidrag denne sommeren, det har vært en glede å jobbe med dem! 

Mye av det tekniske rammeverket var helt nytt for meg, men det er også dette som har vært så utrolig givende. Jeg har lært veldig mye nytt og mye jeg kommer til å ha stor nytte av både videre i studiene, men også i arbeidslivet senere.

Mari

Automating Onboarding and Customer Nurture hos Visma Amili

Denne sommeren har Kaisa og Hannah fått bryne seg på et spennende prosjekt hos Visma Amili, nemlig å automatisere og forbedre både onboarding- og oppfølgingsprosessene for kunder av selskapets integrerte inkassotjeneste, AutoCollect. De primære målene har vært å øke aktiveringen og redusere behovet for support, samt å forbedre den generelle kundeopplevelsen.

Med sin kombinasjon av ferdigheter fra henholdsvis industriell økonomi og økonomistudier, har duoen levert over forventning og bidratt til et betydelig steg videre for selskapet.

Prosjektet startet med en omfattende innsiktsfase der de gikk i dybden og samlet informasjon om kundeforventninger, atferd og preferanser. I tillegg gjorde de en analyse av dagens onboardingsprosess og sammenlignet denne med konkurrenter og best-practice.

Basert på innsiktsarbeidet gikk de i gang med å utvikle forslag til løsninger tilpasset selskapets ulike kundesegmenter hvor personalisering og det å tilby relevant innhold til hvert segment stod sentralt, i tillegg til at brukeropplevelsen ble ivaretatt. Som en del av løsningsforslaget ble det også utarbeidet prototyper på en ny onboarding flyt og et nytt hjelpesenter ved hjelp av Figma.

Deres bidrag har ikke bare vært av teknisk og analytisk art. De har også hatt en positiv innvirkning på arbeidsmiljøet i tiden de har vært på prosjektet. Både gjennom ulike sosiale arrangementer, men kanskje vel så viktig gjennom å være nysgjerrige, stille spørsmål og utfordre eksisterende prosesser.

Optimalisering av AI i Intercom for Support hos Visma Real Estate AS

Visma Real Estate implementerte Intercom som sitt kundestøttesystem i august 2023. Målet deres var å skape en mer fleksibel og tilgjengelig supportløsning for sine kunder. I januar 2024 introduserte Intercom en flerspråklig chatbot basert på OpenAI for kundestøtte. I løpet av våren har selskapet forberedt seg på en prøveperiode ved å trene boten, optimalisere sine selvhjelpsløsninger, og teste resultatene.

Selskapet planlegger å gradvis rulle boten ut til sine kunder, men før det var det behov for optimalisering. Hanna og Herman har arbeidet med dette, og målet har vært å fullautomatisere en stor del av Visma Real Estate sin førstelinjesupport. Dette vil føre til at selskapet kan fokusere mer på proaktiv support, være digitalt tilgjengelige for sine kunder utover vanlige åpningstider, raskere onboarde nye kundestøtteagenter, og forbedre dokumentasjonen slik at deres kunder kan få den informasjonen og hjelpen de trenger raskere og i større grad.

Hanna og Herman har identifisert key takeaways, og de har også avlevert en inngående oversikt over det viktigste å vite om Intercom sine AI funksjonaliteter for bruk i Visma Real Estate. Videre har de anbefalt rutiner som skal bistå mot å oppnå et bedre resultat i bruken av AI.

Visma Real Estate vil gjerne takke Hanna og Herman for en godt utført jobb. De er imponert over hvor raskt de har klart å forstå utfordringene som trengte å løses, og funnene de har gjort gjennom dette prosjektet vil være av stor verdi for selskapet fremover.

Vi har løst ulike problemstillinger bedriften satt med, og oppdaget nye muligheter på veien. Med andre ord; Vi har lekt og lært med AI!

Hanna

Både sosialt og faglig påfyll 

Summer Internsene har i tillegg til å arbeide på viktige prosjekter for Visma, fått tid til å bli kjent med det sosiale miljøet. Gjennom sine buddies har de fått inntrykk av hvordan det er å jobbe i Visma og blitt tatt med på sosiale aktiviteter hver uke. Mange nevner hytteturen som et stort høydepunkt, i tillegg til Fangene på Fortet, grilling og bading, dart og karaoke. Med mange interns og buddies på kontoret, har det også vært rom for flere kaffe- og vaffelpauser for å opprettholde energinivået og sosialisere gjennom arbeidsdagen.

Rikke forteller at hytteturen med de andre internsene definitivt var sommerens sosiale høydepunkt, selv om konkurransen fra Paint and Sip og andre sosiale aktiviteter var hard.

Tusen takk til studentene for en lærerik og morsom sommer!