Gå til hovedsiden

Utvikler smart teknologi for raskere betaling

– Det er tøffe tider for mange bedrifter. Å få betalt for sine varer og tjenester er nødvendig for å kunne betale egne regninger og å investere i bedriften. Vår teknologi skal gjøre en forskjell. Det forteller Thomas Iversen, Teknologidirektør i Visma Financial Solutions AS.

Thomas Iversen jobber på spreng for å sikre at kundene får betalt i tide
Siden vinteren 2022 har Thomas ledet prosjektet med utvikling av fremtidens løsninger for betalingsoppfølging og innfordring. Tjenestene hjelper kundene å få raskere betalt.

Thomas Iversen kom til Visma Financial Solutions i slutten av 2021: Her jobber han med  å utvikle løsninger for automatisert betalingsoppfølging og innfordring. Stadig flere bedrifter har utfordringer med økonomi og likviditet, og ifølge en undersøkelse fra BDO tror 73 prosent av norske handelsbedrifter på enten flat eller fallende omsetning til neste år. Nå jobber Iversen og selskapet på spreng for å sikre at kundene får betalt.

Les mer om tjenesten

Skal bidra til bedre likviditet og økt kontroll hos kunden

– Det er viktigere enn noen gang å få betalt for det du leverer av varer og tjenester. Ved hjelp av teknologi og kompetanse, sørger vi for bedre oversikt og oppfølging av forfalte fakturaer. Samtidig er vi opptatt av at tjenesten skal bidra til at kunderelasjoner ivaretas på en god måte, forteller Thomas Iversen. 

Tjenesten effektiviserer stegene fra faktura til betaling, tilrettelegger for enklere betaling og optimaliserer kundeopplevelsen. Med brukervennlige dashboards og selvbetjeningsportaler får kundene en komplett oversikt over fakturaprosessen. Du kan med andre ord følge utviklingen fra utsendelse av faktura til pengene er på konto – i sanntid. 

– Vi ser at løsningene våre er høyst aktuelle for bedrifter fremover. Vi er opptatte av å bidra til en forskjell for de mange bedriftene der ute, forteller Thomas Iversen. 

6 tips for å få raskere betalt

Enkel betaling og god oppfølging

– Vi skal samtidig være tilstede for de som har utfordringer med å betale regningene sine. Vi har et stort kundesenter i Trondheim. De sørger for profesjonell og god oppfølging av de som er i kontakt med oss, forklarer Thomas Iversen. 

Visma Financial Solutions har over 50 rådgivere som hver dag svarer på spørsmål rundt faktura, inkasso og betaling. Rådgiverne setter seg inn i den enkeltes situasjon og finner gode løsninger, både for skyldner og kunde, så tidlig som mulig for å unngå at saker går til inkasso.

– På den måten sikrer vi høy løsningsgrad som ivaretar alle parter på best mulig måte, samtidig som vi opptrer og leverer innen god inkassoskikk, fortsetter Iversen. 

Få betalt i tide –  hver gang

Økte priser på varer og tjenester og hyppige rentehevinger påvirker norsk økonomi. I følge undersøkelsen fra BDO er det mer pessimisme i markedet. 

– Her skal vi gjøre en forskjell for kundene. Å få betalt i tide bidrar til bedre likviditet, som igjen bidrar til å kunne investere og betale egne regninger, forklarer Iversen. 

Skal være best i markedet

– Min jobb er å sørge for at vi fortsetter å være i front av teknologiutviklingen. Det medfører også å takle utfordringene som dukker opp på veien. Det er viktig at vi klarer å tilpasse oss kunden og samtidig være deres likviditetspartner nå som vi går inn i en krevende økonomisk tid.

– Vi jobber på spreng med å videreutvikle systemene for å tilby kundene våre den beste løsningen på markedet. Med dette skal vi bidra til en positiv forskjell – nå og fremover, avslutter Thomas Iversen. 

Vil du redusere risiko knyttet til likviditet?

Les mer om tjenesten her