Gå til hovedsiden

Visma Active Digital Ski Tour

I år har vi i Visma måttet tenke kreativt når det gjelder aktivisering av vårt Visma Ski Classics sponsorat og våre årlige aktiviteter på ski. Derfor har vi lansert flere digitale kampanjer for å aktivisere de ansatte. Og responsen har vært enorm. “Dette har gitt meg en skikkelig boost til å fokusere mer på bevegelse”, sier Rebecca Olsen i Visma.

Visma active digital ski tour 2

I Visma har vi to store sportssponsorater som vi er veldig stolte av, Team Jumbo Visma – et av verdens beste sykkel og skøytelag og Visma Ski Classics, langløpskarusellen i langrenn som består av noen av de mest prestisjetunge rennene som eksempelvis Birken, Vasaloppet og Marcialonga. Som et ledd i aktiveringen av Visma Ski Classics sponsoratet har vi i de senere årene arrangert Visma Ski Classics 4 kids, et barneskirenn på Sognsvann i Oslo hvor opp mot 900 barn har deltatt. Vi har også arrangert Camp Visma under Birkebeinerrennet, hvor vi har delt ut pølser, og varm drikke til alle mosjonistene og tilskuere.

Denne sesongen har vi lansert appen Visma Ski Classics 4 kids digital, hvor barn i alderen 3-13 år kan registrere skiturene sine gjennom hele sesongen, og motta premier, diplomer og medalje etter endt sesong.

Slik får vi de ansatte i aktivitet

Internt i Visma har vi også behov for å komme oss ut og holde oss i aktivitet nå med mye hjemmekontor og mørke vinterkvelder. Vi har derfor lansert Visma Active Digital Ski Tour i samarbeid med Dytt.no. Gjennom Visma Active Digital Ski Tour kan alle ansatte i Visma gå Visma Ski Classics rennene virtuelt gjennom valgfri fysisk aktivitet. 

Hver dag fra jul og frem til påske registrerer vi skritt og ulike aktiviteter vi har gjennomført. Vi har delt inn i lag og kan se topplister med hvem som er mest aktive og hvor mange poeng de har. Vi kan også se ulike avdelinger og selskaper opp imot hverandre, hvor mange renn vi har gjennomført og hvor langt det er igjen til vi har gjennomført alle rennene.

Vi har satt opp bonusoppgaver som de ansatte kan gjennomføre, og vi tilpasser de etter for eksempel ferier og hjemmekontor situasjonen. Visma har fokus på å aktivisere de ansatte og oppfordre til å holde kontakt med kollegaene sine. Dette har gitt veldig gode resultater. Etter litt over en måned har våre ansatte gjennomført 250 walk and talk telefonmøter og luftet seg litt før de har gått inn igjen på hjemmekontoret over 700 ganger. 

Hva synes de ansatte om løsningene?

Vi har tatt en prat med to av de som er mest aktive i Visma Active Digital Ski Tour. 

Lasse Andreassen jobber i Visma Exso og leder Visma Active Digital Ski Tour. Vi spurte om han er mer aktiv nå under Visma Active Digital Ski Tour ellers i året? 

Jeg må være helt ærlig og si at kampanjen har trigget konkurranseinstinktet og at det krever sitt. Jeg trener fast 4-6 ganger i uken med løping, sykling, ski og spinning. Tidligere har jeg gått Vasaloppet, drevet med Triathlon, syklet Vatternrunden (30 mil), løpt maraton etc. så jeg er ganske aktiv også ellers i året. Jeg har hytte på Blefjell og er glad i å ferdes i naturen. I september 2019 fikk vi hund, og det gjør nok at jeg får i hvert fall 10 000 skritt hver dag bare på å gå tur med hunden. Hunden er i veldig god form nå.

En annen aktiv krabat er Rebecca Olsen i Visma Consulting. Rebecca er aktiv i Visma Active Digital Ski Tour,  og er en viktig bidragsyter til at ansatte i Visma Consulting skal holde seg i form resten av året. Vi spurte Rebecca om hva hun har gjort den siste tiden for å få med deg de andre på Visma Active Digital Ski Tour og for å engasjere kollegaene dine til fysisk aktivitet?

Da vi fikk introdusert Dytt kampanjen i forbindelse med intern aktivisering av Visma Ski Classics sponsoratet, ga det meg en skikkelig boost til å ha mer fokus på å bevege meg mer. Utrolig kult konsept, og enda bedre var det når man sammen som lag kunne motivere hverandre og føle at man sammen er mer aktive selv på hjemmekontor. Det tok ikke lange tiden før jeg samlet de personene som jeg vanligvis ser daglig på kontoret for å danne et lag. 

Hun forteller videre at de ansatte motiverer hverandre ved å sende hverandre bilder når de er ute å samler skritt, kjører knebøy i statusmøtene eller gjennomfører walk and talk. 

Jeg vet at noen på laget til og med samler skritt mens de pusser tennene!

Rebecca liker best å trene sammen med andre og være både sosial og aktiv samtidig. Hun startet derfor tidlig i høst med å holde felles treninger på fotballsletta på Skøyen. En liten gjeng samlet seg for å trene sammen ukentlig, men når restriksjonene ble strammet inn igjen måtte hun tenke kreativt. 

Jeg fant ut at jeg skulle starte opp «Ukas Challenge»: Hver mandag legger jeg ut en økt som kan passe for de fleste og som skal være fullt mulig å gjøre på stuegulvet eller ute og man trenger ikke noe utstyr for å gjennomføre øktene. Målet er å gjennomføre økta ila uken og om man ønsker å være litt sosial samtidig, har vi satt opp fellestrening på onsdager som går remote. Her har det virkelig vært en fin gjeng som heier på hverandre og man får det lille ekstra pushet. Noen fra gjengen var til og med på trening lille julaften rett før juletrepynting med familien, og andre har dratt med seg familiemedlemmer og venner på økta. Det er også flere og flere som er med på å teste ut Ukas økt for hver uke, som er utrolig stas og gøy! Også blir det flere skritt til dytt kampanjen i tillegg, vinn-vinn!

Har du lyst til å jobbe i et selskap med de flotteste kollegaene og oppgaver som virkelig bidrar til digitaliseringen av Norge?

Sjekk ut våre ledige stillinger her