Dagene bestod av spennende og lærerike foredrag fra eksepsjonelle foredragsholdere både fra Norge og det store utland. Aktuelle temaer som hvordan menneske-sentrisk teknologi forenkler liv og hva vi som utviklere og designere kan gjøre for å ta denne teknologien i bruk i våre prosjekter, stod på agendaen disse to dagene.
Mer enn kundereiser
Torsdag 19.oktober fikk vi høre Gary Mcgoven, fra Irland snakke om hvordan vi kan forstå kunden bedre. Han trakk frem at en ikke burde fokusere på å kun designe kundereiser, men å undersøke, lære og å forstå kundene bedre. Han fortalte oss hvordan vi har endret tankemønster opp gjennom årene. At man tidligere ofte tenkte at det er jeg som bruker som er dum som ikke forstår produktet. Men at vi nå har begynt å klandre produsentene av løsningen og har innsett at det er produsentene som har laget en dårlig og lite brukervennlig løsning.
Claude Marie Davidsen, holdt en presentasjon om “Hvordan menneske-sentrisk teknologi endrer kundeopplevelsen”. Hun brukte et eksempel fra The north face som har en “personlig ekspert-shopper”, en nettside som benytter seg av IBM Watson sin kognitive teknologi. The north face bruker teknologien til å hjelpe kunder med å finne aktuelle varer ved å stille menneskelige spørsmål. Andre eksempler på lignende teknologi var chatbotten KommuneKari som benyttes av Sandefjord Kommune og ikke minst vår gode venn Pepper, som også er en kollega i Visma Consulting.
Voice first
Vi fikk lære at dialog via stemmen har blitt mer populært som et hjelpemiddel i hverdagen i tilfeller der det er vanskelig å for eksempel bruke hendene. Vi fikk også lære at vi beveger oss fra “mobile first” til “voice first” og “kunstig intelligens”. Her mener Davidsen blant annet at rundt 30 prosent av ale nettbesøk i 2020 vil være skjermløse. Alexa og Echo ble nevnt som eksempler på det. Echo er en høyttaler du styrer med stemmen og som kobles til Alexa Voice Service for å sende og motta meldinger, ringe, gi informasjon, spille musikk og så videre.
Kommunikasjon med nye generasjoner
På fredagen ble viktige aspekter som hvordan vi kan forstå og kommunisere med ungdommen i dagens samfunn tatt opp. Kristin Magnussen, en 15 år gammel jente fortalte publikum hvordan den yngre generasjonen bruker Snapchat i dag. Bruken bestod hovedsakelig av å sende hverandre bilder i hverdagen, ikke minst for å opprettholde en såkalt streak (man får en emoji og et tall), som viser antall dager man har sendt hverandre bilder frem og tilbake. Svarer man ikke på en snap, mister man streaken. Vi fikk alle i salen en god latter da hun avsluttet foredraget med å minne oss på at vi ikke må prøve å oppføre oss som ungdommen. Et godt tips var å slutte å skrive #setninger #med #hashtag.
Etter Kristin fikk vi høre Tale Marie Krohn Engvik, også kjent som “Helsesista”, snakke om hvordan hun bruker Snapchat som kanal for å motivere, være tilstede og snakke med dagens ungdom. Vi lærte at vi må begynne å kommunisere med ungdommen på et enklere språk. Det kan være vanskelig for mange å ta opp telefonen og ringe for å be om hjelp til ting som kan være vanskelige og tabubelagte. Derfor har denne kommunikasjonsformen vist seg å fungere meget godt for Helesesista med over 26 000 følgere på Snapchat.
Alt i alt var disse dagene helt suverene. Det var fullspekket med gode og interessante foredragsholdere som tok opp dagsaktuelle temaer for oss i bransjen. Vi gleder oss allerede til neste år!
Jobb hos oss
Har du lyst til å jobbe i Visma med UX eller frontend-utvikling?
Vi har en rekke ledige stillinger for deg som ønsker å jobbe med ny teknologi og spennende prosjekter