Gå til hovedsiden

Webdesign trender 2017

Et nytt år er begynt og derfor er det også passende å stikke hull på diskusjonen om hvilke trender innen webdesign vi tror kommer til å prege 2017 og hvordan vi kan bruke dem uten at det går utover brukervennligheten – for designtrender og brukervennlighet henger ikke nødvendigvis alltid sammen.

Hender som holder en smarttelefon med ikoner fra sosiale medier
Kilde: Pixabay

De siste årene har minimalistisk design hatt en fremtredende rolle innenfor webdesign. Store bilder, lekker grafikk, hyppig bruk av whitespace og korte budskap skulle appellere visuelt til brukerne. Dog synes vi å se en tendens til at et lekkert design ikke lengre er nok. I økende grad stiller brukerne krav til at digitale løsninger skal tilpasses deres behov, fungere godt og ikke minst være effektive.

I 2017 skal vi fortsatt være minimalistiske og konkrete i vårt budskap, men vi skal ikke prioritere design over funksjon. Brukervennligheten kommer i første rekke, og hvis vi gjemmer viktig informasjon og handlinger, vil brukerne forlate løsningen uansett hvor flott og imponerende designet er.

Vi er overbevist om at funksjon kommer til å være viktigst; fokuset vil ikke være på rammene eller selve websiden, men på budskapet, varen eller tjenesten som skal formidles. Det er innhold og funksjonalitet som betyr mest, så det skal komme til sin rett i 2017. Brukerne skal få rask og korrekt informasjon, brukervennlige funksjoner og det skal naturligvis pakkes inn i et flott design.

Micro-interactions

I 2017 intensiveres jakten på å skape en bedre og mer forståelig interaksjon mellom digitale løsninger og brukerne. Målet er å sikre en tettere relasjon i interaksjonen, og brukerne skal ha følelsen av å ha kontroll i den digitale løsningen. Micro-interactions dekker over alle de små interaksjoner brukeren har med en digital løsning – den samtalen som finner sted mellom brukeren og løsningen. Dette innebærer hver gang de skal kommunisere og får tilbakemelding på deres handling. Det er disse små interaksjonene som utgjør opplevelsen. Magien ligger i detaljene, som Don Norman har skrevet i innledningen til Dan Saffers bok om Micro interactions:

”…the big picture matters, but so too does the detailed picture. It is attention to details that creates a smooth feeling of accomplishment.”

Å skape betydningsfulle interaksjoner krever innsikt i brukernes verden, og det er vår mulighet som designere til å guide brukeren sikkert og korrekt gjennom løsningen. Vi mener det vil være et stort fokus på å skape en enda bedre brukeropplevelse, med blant annet micro-interactions, når vi i 2017 utvikler løsninger i samarbeid med våre kunder.

Single-page application

På mobile plattformer er lange eller uendelige scroll blitt en naturlig bevegelse for brukerne, og klikk er nærmest som en byrde, da det krever at vi aktivt må tenke oss om før vi velger å navigere videre.

Faktum er at vi ser flere og flere websiter som er designet som én lang side. Fordelene ved denne trenden er tydelige – det går hurtig for brukeren, man forstyrrer ikke lese-flowet og det er større sjanse for at brukerne er engasjerte. Til gjengjeld kan det være vanskelig for brukerne å få overblikk over strukturen, og de etterlates med spørsmål som: «Hva har jeg sett? Har jeg gått glipp av noe? Hvor langt skal jeg scrolle ned før jeg finner det jeg leter etter? Er det ingen undersider hvor jeg kan få mer informasjon?»

I Visma designer vi digitale løsninger og brukeropplevelser, det er derfor viktig å ta stilling til hvilken flyt-form som passer best til det innholdet som skal presenteres for brukeren.

Navigasjon anno 2017

Vi ser ofte at navigasjonen er laget uten å tenke noe særlig på brukervennligheten. Bruken av mobile plattformer har ikke bare skapt helt nye måter å navigere på, men også nye måter å designe menyer på. Vi ser blant annet at menyen ofte blir gjemt bak et hamburgerikon (tre små vanntette streker overfor hverandre) – både på mobil og desktop. Vi ser også at sosiale medier ofte bruker ikon tab navigasjon. Vi ser den klassiske top-menyens død, og dermed et paradigmeskifte med mange kreative løsninger. Det blir i høy grad eksperimentert med navigasjonen på mer eller mindre brukervennlige måter og UX designerne jobber konstant for å finne den navigasjonsformen som fungerer best. God og forståelig navigasjon er forskjellen mellom liv og død i den digitale løsningen – og dessverre ser vi mange eksempler på løsninger hvor man er mer opptatt av å designe menyen slik at det ser pent ut for en selv, fremfor å designe menyen slik at den er forståelig for brukerne.

Video

Bruk av video er ingen ny trend, men video er et medium som kommer til å bli viktigere og viktigere i fremtidens web-design. Som brukere bruker vi mer og mer video på internett, og vi bruker det på samme måte som om vi leser en tekst; nemlig til å tilegne oss kunnskap om et emne. Mange brukere vil i dag heller se en kort video om et emne enn å lese en tekst som beskriver innholdet.

Video kan også brukes til å skape en opplevelse av noe levende. Videoeffekter på f.eks. stillbilder kan medvirke til å gi den samlede brukeropplevelsen et løft. Vi tror derfor at vi vil se en hyppigere bruk av video til for eksempel å presentere et produkt, lage «gjør det selv» videoer, gi en website en personlig vinkling eller fortelle ting fra person til person.

Våre råd til dere

Vi ser mange spennende muligheter til å skape enda bedre brukeropplevelser i digitale løsninger for 2017, uansett om det er en nettside, saksbehandlingsløsning eller en selvbetjeningsløsning vi skal skape. Det er dog viktig å poengtere, at man skal være påpasselige med trender, og at de skal benyttes med omhu. Man bør alltid overveie hvilken verdi det bringer og om det ivaretar den gode brukervennlighet. Uansett hvor flott websiten din er, så blir brukerne frustrert om de ikke finner det de leter etter, og de vil forlate løsningen. Her hos Visma Consulting brenner vi for brukervennlighet og gode brukeropplevelser. Vi tilbyr derfor gratis evaluering av brukervennligheten på din digitale løsning.

Trenger du hjelp med design og frontend-utvikling eller ønsker å lære mer? Ta en titt her!