Så – hvordan utnytter vi dette på en best mulig måte? Kan vi trekke paralleller fra B2C, eller må vi tenke helt annerledes? For min egen del, er det akkurat på dette punktet jeg har vært nødt til å ta i bruk noen ekstra hjerneceller. For det er tross alt forskjell på å kommunisere med hundretusener privatkunder, og med et lite tusentalls bedriftskunder.
I Visma Advantage kommuniserer vi først og fremst med folk som er på jobb. Folk som er på jobb er opptatt av å gjøre en bedre jobb (naturligvis), spare tid og krefter – og kanskje se bra ut overfor sjefen. Gjerne alle tre i kombinasjon, hvis mulig. Avtalene vi fronter i Vismail, kan bidra på alle tre punktene. Med andre ord har vi et budskap som er relevant for mottakeren, noe som blir reflektert i den absolutt akseptable åpningsstatistikken (det er det som er så fantastisk med digitale medier, alt kan måles!).
Vi får altså noen til å åpne epostene vi sender ut. Neste ledd, blir da å få de samme menneskene til å lese det som står, og enda viktigere, klikke på de knappene og lenkene som finnes. Knapper og lenker betyr nemlig i de aller fleste tilfeller mersalg. Og det betyr.. vel, dere vet alle hva det betyr og hvorfor det er så viktig.
Vi har bare noen få sekunder på oss til å fange lesernes oppmerksomhet, og dette må man ta med i betraktningen når man velger både tekst og bilder. Det skal være gjenkjennelig, det skal være T Y D E L I G, og det skal være klikkbart.
Vi kommer til å fortsette arbeidet med å utvikle og optimere Vismail, med både respekt for mediets begrensninger og en bevissthet om dets potensial – noe som skal og bør komme både Visma Advantage, våre leverandører og ikke minst våre kunder til gode.