Norske bedrifter mer miljøbevisste enn svenske
21. juli 2014
I Norge tenker over halvparten på miljøet når de gjør innkjøp. Knapt fire av ti bedrifter i Sverige gjør det samme. Det viser tall fra Vismas nordiske Næringsbarometer.
– Å ta hensyn til miljøet er en viktig problemstilling og Norge har åpenbart kommet lengre på dette området enn Sverige. Det tyder på at vi i Sverige kan lære mye av hvordan bedriftene i Norge jobber med miljøspørsmål, sier Henrik Salwèn, administrerende direktør i Visma Advantage AB.
Størst interesse for miljø i Oslo og Jämtland
Vismas Næringsbarometer avdekker store regionale forskjeller i begge land når det kommer til hvor viktig hensynet til miljøet er. I Norge ligger Oslo helt på topp med 64,4 prosent etterfulgt av Østfold med 61,1 prosent. På bunnen finner vi Vest-Agder med
37,8 prosent.
Blant de svenske bedriftene ligger de jämtlandske på topp. I Jämtland, som ligger midt i Sverige, sier 75 prosent at de tar hensyn til miljøet når de gjør sine innkjøp. På bunnen finner vi Västmanland med bare 13,8 prosent.
Med rett pris hadde flere tatt hensyn til miljøet
I begge land angir bedriftene at det er prisen som avgjør om de er villige til å ta miljøhensyn eller ikke. Blant de norske bedriftene svarer 62,5 prosent at dersom det fantes miljøvennlige produkter til bedre priser ville de tatt mer hensyn til miljøet. I Sverige er tilsvarende tall 61,2 prosent.
– Med rett pris ville enda flere tatt hensyn til miljøet når de gjør innkjøp. Ved å senke prisene på miljøvennlige produkter har leverandørene store muligheter til å både øke salget og samtidig ta vare på miljøet, avslutter Kenneth Løvold, administrerende direktør i Visma Mamut AS.