
Kartlegging- og tidsmålingsapp for hjemmetjenesten
Identifiserer tidstyver, avdekker ujevn arbeidsfordeling og tidspress, frigjør tid og gir mer tid til brukeren.
Identifiserer tidstyver, avdekker ujevn arbeidsfordeling og tidspress, frigjør tid og gir mer tid til brukeren.
Tidsmålinger gjort i over 50 kommuner viser at det er ledig kapasitet i tjenesten, og at det er rom for å jobbe smartere for å hente mer med de ressursene man har. Innføring av tids- og aktivitetsmåling vil gi kommunen bedre analysegrunnlag og økt forståelse over den faktiske tjenesteproduksjon. Hele hensikten med løsningen er jobbe smartere, få bedre kontroll på driften, dokumentere ressursbehovet, få like arbeidsvilkår for de tilsatte og mer tid ute hos tjenestemottaker.
«Kartlegging og tidsmåling» må ikke forveksles med «tidsstyring» der ansatte kan oppleve å jobbe etter klokken. Det er ingen automatisk registrering. Kartleggingen er tillitsbasert og skjer ved at det lastes ned en app på arbeidstelefonene og ansatte må fysisk «tæppe» brikker for å dokumentere arbeidsoppgavene. Ledere kan på sine respektive nivåer lese ut data i egne dashboards.
Det er enklere for hjernen vår å forstå diagrammer eller grafer som visualiserer store mengder komplekse data enn å se på store regneark eller rapporter fulle av tall. Kartlegging er en rask og enkel måte å se og formidle mønster eller avvik på en universell måte. I tillegg kan kartlegging hjelpe til med å identifisere områder som trenger oppmerksomhet eller forbedring, forklare hvilke faktorer som påvirker brukertiden, samt hjelpe ledelse og ansatte med å forstå hvordan de ulike aktivitetene og planleggingen påvirker brukertiden.
Ifølge KS er pleie- og omsorgstjenestene den største budsjettposten i kommunene, og det er nødvendig for kommunene å ha innsikt i disse tjenestene for å utvikle bærekraftige løsninger for framtiden. Kommunene har en viss innsikt i hvilke tjenester de gir gjennom registrering i IPLOS, og hva de koster. Men om kommunene følger opp formålet i lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) hvor det står under lovens formål pkt 7 «bidra til at ressursene utnyttes best mulig», er ikke sikkert.
Ved å innføre tidsregistrering økte vi ATA-tiden (direkte brukertid) med 19%. Den ligger nå på 56% og det mener jeg er godt tall.
Appen er skreddersydd, intuitiv og enkel å ta i bruk. Den fungerer på iPhone, Samsung og Huawei.
Løsningen er utviklet kontinuerlig over flere år i samarbeid med hjemmetjenestene.
For å registrere kan man «tæppe» NFC-brikker, skanne QR-koder eller trykke i appen.
I samråd med tillitsvalgte, verneombud og ansatte har vi fjernet funksjonalitet som gjør det mulig å ta ut statistikk på enkeltindivider.
Se statistikk på avdelingsnivå, stilling eller bruker. Ta standpunkt-/nullpunktmålinger som danner grunnlag for tiltaksplaner. Mål igjen å se om tiltaket hadde effekt.
Dashboards i M_solution er en rask og enkel måte å se og formidle mønster eller avvik på en universell måte.
Du får dokumentasjon på om dere har eller ikke har tid til overs. Tallene fra tidsmålingen viser faktisk levert tid sammenlignet med planlagt tid, og danner grunnlag for kapasitet i forbindelse med planlegging. Hvis faktisk tid er lavere enn planlagt tid, vil dere tape penger.
Ved å avdekke spenn innbyrdes mellom team kan du ta en veldokumentert beslutning på omfordeling av ressurser. Du ser umiddelbart om det er ulikheter mellom teamene og kan ta ressurser fra de som har mye tid og gi til de som har lite tid, istedenfor å leie inn vikarer eller bemanne opp.
Tidsmålingen gir en bevissthet hva vi bruker den samlede tidsressursen til. Den gir et omforent grunnlag for diskusjon, vurderinger og etterhvert planer for å nå en høyere ATA-tid. For vår del kan dette resultere i en økt ATA-tid på 6 - 10 %. Det er noe å ta med seg når man har omtrent 100 årsverk i hjemmetjenestene.
Ledere i hjemmetjenesten har det veldig hektisk. Det er endelig godt å kunne få en tjeneste som er så enkel.
Ikke nøl med å ta kontakt.