Visma og Klarna styrker samarbeidet om betalingsløsninger
Vismas netthandelsplattform Mystore og Wikinggruppen fornyer avtalen om å bruke Klarna som foretrukken betalingsløsning de neste tre årene.
Samtidig inngår Visma og Klarna en forpliktende rammeavtale om å sammen se på mulighetene for å styrke samarbeidet også innen andre forretningsområder i Visma-konsernet.
Visma består av over 180 selskaper i 27 land som leverer digitale løsninger for alt fra regnskap, lønn, tekniske betalingstjenester (PSP) og netthandelsplattformer til logistikkløsninger og eiendomsforvaltning. Konsernet betjener totalt 1,7 millioner kunder innen både privat og offentlig sektor i Europa og Latin-Amerika.
"Dette er en helt unik mulighet for sammen å søke nye forretningsområder og muligheter som gjør både Visma og Klarna bedre. Gjennom avtalen skal vi strømlinjeforme, og bygge videre på det gode samarbeidsklimaet vi har hatt med Visma rundt netthandel over lengre tid, og sammen utforske nye muligheter", sier Norgessjef for Klarna, Geir Østby.
Klarna som foretrukken løsning i Nordens største ehandelsplattform
Samtidig med inngåelsen av intensjonsavtalen sikrer Klarna også posisjonen som foretrukket betalings- og shoppingløsning for de mer enn 2600 nettbutikkene som er tilknyttet den Visma-eide netthandelsplattformen, Mystore i Norge og Wikinggruppen i Sverige. De to slo seg nylig sammen til det som er Nordens største netthandelsplattform.
Sammen håndterer de to en omsetning på over ni milliarder kroner, og er med det den største netthandelsplattformen i Norden. Majoriteten av kundene er små og mellomstore nettbutikker i Norge og Sverige.
"I motsetning til de globale plattformene leverer vi en skreddersydd tjeneste for butikker i Norden. Vi fortsetter sammen med Klarna – som vår foretrukne leverandør av betalingstjenester – å hjelpe våre kunder med å lykkes, også i det mer krevende klimaet for retail som vi har nå. Med Klarna står også nettbutikkene langt bedre rustet til å vokse utover Norden", sier daglig leder i Mystore, Lars Jakobsen.
Vil se på samarbeid rundt PSP og andre forretningsområder
Den nye rammeavtalen innebærer at Klarna og Visma har et felles mål om å utvide samarbeidet til å omfatte flere områder enn netthandel.
"Som et av Europas ledende softwareselskaper er vi veldig fornøyde med å inngå denne rammeavtalen med Klarna. Vi ser frem til å utforske nye muligheter for samarbeid innenfor Visma-konsernet med andre tekniske betalingstjenester (PSP) og plattformer, men også tilpasse og utvide omfanget av vår avtale til å omfatte andre forretningsområder og muligheter", sier Roy Torheim, Procurement & Operations Director i Visma.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Lage Bøhren, kommunikasjonsdirektør i Visma, +47 921 57 801
Mystore: [email protected]
Klarna: [email protected]
Om Visma
Visma er en ledende leverandør av skybasert, virksomhetskritisk programvare, med omsetning på 2,06 milliarder euro i 2022, 15,000 ansatte og 1.7 millioner kunder i Europa og Latin-Amerika. Ved å forenkle og automatisere prosesser for bedrifter og organisasjoner av alle størrelser, bidrar vi til å skape et mer effektivt og fremgangsrikt samfunn. Les mer om oss på visma.no.
Om Mystore
Mystore er Norges største plattform innen e-handelsbransjen. Mer enn 1600 nettbutikker driftes på deres plattform, og over 600 lokalbutikker bruker deres kasseløsning. Årlig håndterer de ordrer for mer enn 4,7 milliarder norske kroner. Mystore er Visma-eid, og i 2023 fusjonerte selskapet med Wikinggruppen som er ledende ehandelsplattform i Sverige. Sammen blir de en tungvekter i Norden, med over 2600 kunder og en omsetning på over ni milliarder kroner på plattformene. For mer informasjon, besøk mystore.no
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com